lightspeed ecommerce

Bono: ‘Dagelijks 400 tot 500 orders’

Bono: ‘Dagelijks 400 tot 500 orders’

Binnen een paar jaar uitgroeien van studieproject tot marktleider in de Benelux. Bono, toen nog Verbeterhaar.nl, deed het. Ecommerce News sprak oprichter Justin Regterschot over de snelle groei, de verkoop via platforms en de oprichting van zijn eigen label.

Tijdens zijn studie Software Engineering lanceerde Regterschot eind 2014 de webshop Verbeterhaar.nl. “Ik moest leren programmeren en zo kon ik de theorie meteen toepassen”, zegt Regterschot, die destijds last had van haaruitval en hiervoor producten uit Amerika importeerde.

‘Binnen paar jaar marktleider in Benelux’

Omdat veel van deze artikelen werden beschouwd als ongeregistreerde geneesmiddelen was niet alleen de import lastig, er waren ook nauwelijks aanbieders op de Nederlandse markt. Regterschot zette hoog in en vroeg zijn favoriete merk of hij de distributie in ons land mocht verzorgen. “Ze reageerden enthousiast en met 3000 euro geleend geld kocht ik mijn eerste voorraad.”

Ondanks dat Regterschot maar een paar uur per dag kon besteden aan de shop, en dan vooral bezig was met de orderverwerking, zat hij al snel op zo’n veertig bestellingen per dag. “Google Shopping, Google Ads en Facebook-advertenties kosten me weinig tijd, maar zorgden wel voor een goede conversie”, zegt Regterschot, die binnen een paar jaar uitgroeide tot marktleider in de Benelux op het gebied van haarproblemen.

Uitbreiding assortiment leidde tot nieuwe naam

Nadat Regterschot in 2017 afstudeerde, stortte hij zich volledig op Verbeterhaar.nl. “Ik nam m’n eerste medewerkers aan, besteedde het fulfilment uit en vergrootte het assortiment.” Naast haarverbeteringsproducten breidde hij het aanbod onder meer uit met shampoos, conditioners en stylingproducten uit het hogere segment.

Inmiddels verkoopt Regterschot ook voedingssupplementen en huidverzorgingsproducten. Omdat Verbeterhaar.nl niet langer de lading dekt, en het bedrijf steeds internationaler opereert, werd gekozen voor de meer generieke naam Bono. Met Bono.nl bedient Regterschot consumenten uit de Benelux, Bono.de is gericht op Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En met de onlangs aangeschafte Bono.dk wil hij de Deense markt veroveren.

Helft van omzet via marktplaatsen.

Daarnaast is Bono actief op Bol.com en alle Europese Amazon-marktplaatsen. “Al met al zijn we te vinden op zo’n acht platforms.” Regterschot vertelt dat deze kanalen ongeveer de helft van de omzet vertegenwoordigen, wat volgens hem te hoog is. “Ik wil minder afhankelijk zijn van anderen. Als ze iets veranderen in hun voorwaarden wil ik niet dat dit ons duizenden euro’s per dag kost.”

Met eigen label zakelijke markt veroveren

Vrij snel nadat Regterschot fulltime aan zijn webshop kon werken, begon hij met de ontwikkeling van een eigen label. Onder de naam OASE verkoopt hij haarvitamines en een gezichtsroller. Binnenkort wordt dit aanbod uitgebreid met vijf andere haar- en beautyproducten. Met OASE richt het bedrijf zich voornamelijk op de zakelijke markt, waarmee het minder afhankelijk wordt van consumenten(marktplaatsen).

Grootste interesse komt uit Midden-Oosten.

Het assortiment mag (nu) nog beperkt zijn, interesse vanuit het retailkanaal is er volop. In de Nederlandse winkelstraten liggen de producten onder meer bij Bijenkorf en luxe salons. Ook zijn er diverse beautywebshops die OASE hebben opgenomen in hun assortiment. “De grootste interesse komt uit het Midden-Oosten, waar we al bij zo’n achthonderd apotheken liggen.”

Eigen lijn OASE van Bono
Justin en Julian Regterschot met hun eigen lijn OASE.

‘Gemiddeld vier- tot vijfhonderd orders per dag’

Op een gemiddelde dag heeft Bono vier- tot vijfhonderd orders, die vanuit verschillende webshops, platforms en retailkanalen binnenkomen. Een gestroomlijnd logistiek proces is hierdoor essentieel. Fulfilmentpartner Active Ants verzorgt de centrale opslag. Daarnaast heeft Bono een gedeelte van haar voorraden bij Bol.com en Amazon liggen.

“Het versturen vanuit een centrale locatie heeft onze voorkeur, maar we streven natuurlijk ook naar de beste concurrentievoordelen bij de platforms. En dan heb je toch een streepje voor wanneer je gebruikmaakt van hun fulfilment”, zegt Regterschot. Bij zoektermen die Bono makkelijk wint, laat hij de producten versturen via zijn vaste fulfilmentpartner. Overige artikelen gaan via de marktplaatsen.

‘We zijn vooral onderscheidend op techniek’

De software om de statussen van al deze voorraadlocaties actueel te houden, ontwikkelde Bono zelf. “Naast een goed productaanbod zijn we vooral onderscheidend op techniek”, vertelt Regterschot, die vier fulltime programmeurs in dienst heeft. Zo is naar eigen zeggen de laadtijd van de site een stuk sneller dan die van de concurrent. Ook besteedt hij veel aandacht aan de technische SEO.

We kunnen eenvoudig opschalen.

Door flink te investeren in techniek is het volgens Regterschot makkelijker om op te schalen. Hij vertelt dat Bono al jaren op rij met zo’n dertig tot veertig procent groeit, zonder dat het team evenredig wordt uitgebreid. “Met maximaal drie mensen erbij moeten we de komende jaren makkelijk kunnen verdubbelen qua omzet”, besluit Regterschot, die ook in 2022 zo’n veertig procent groei verwacht.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten