Bol.com verwacht flinke groei in verkooppartners

Bol.com verwacht flinke groei in verkooppartners

Bol.com verwacht in 2025 de last mile te verzorgen bij zo’n negentig procent van haar verkooppartners. In combinatie met de eigen groei wil het platform daarom de magazijncapaciteit de komende jaren verdubbelen tot 500.000 vierkante meter. Binnenkort opent het bedrijf haar zesde Nederlandse magazijn.

Sinds Bol.com in 2011 haar platform openstelde voor andere partijen is het aantal verkooppartners hard gegroeid. De uitbraak van het coronavirus deed daar nog een schepje bovenop. Eerder dit jaar maakte het bedrijf bekend dat er een kleine 50.000 verkooppartners zijn aangesloten.

Ongeveer dertig procent hiervan maakt gebruik van de fulfilmentoplossing van het platform, Logistiek via Bol.com. Voor webwinkeliers die de orderverwerking zelf doen of uitbesteden aan een fulfilmentbedrijf heeft het platform de dienst Verzenden via Bol.com.

Tien keer meer magazijnruimte nodig in zeven jaar

Omdat het platform verwacht dat zo’n negentig procent van de verkooppartners in 2025 gebruikmaakt van Logistiek via Bol.com of Verzenden via Bol.com is er behoorlijk wat extra magazijnruimte nodig. De magazijnen zullen overigens niet vol staan met producten van verkooppartners, want het bedrijf verwacht de komende jaren ook een groei in het eigen productaanbod.

Extra capaciteit ook bedoeld voor eigen groei.

Waar Bol.com haar assortiment in 2018 nog kwijt kon op slechts 50.000 vierkante meter wil het de komende jaren uitbreiden tot 500.000 vierkante meter. Momenteel werkt het platform in Nederland vanuit vijf locaties. Binnenkort komt daar uitbreiding in Waalwijk bij.

‘Elf miljard euro omzet in 2025’

Tijdens de Ahold Delhaize Investor Day liet algemeen directeur Margaret Versteden weten dat de warehouse footprint van het bedrijf met een factor twee stijgt tot 2026. Concreet houdt dit in dat het bedrijf veel meer producten kan opslaan, waardoor het vier keer meer producten de dag na de bestelling kan bezorgen.

Verder verwacht de algemeen directeur dat het aantal verkooppartners stijgt van 48.000 naar 75.000. Als dit uitkomt, zullen de consumentenbestedingen eind 2025 zijn opgelopen tot elf miljard euro. Vorig jaar sloot het bedrijf het jaar af met een omzet van 4,3 miljard euro, waarmee het zich de grootste webwinkel van ons land mag noemen.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten