Bol.com schrapt 300 banen

Bol.com schrapt 300 banen

Bol.com moet de komende drie jaar in totaal 225 miljoen euro besparen. Als eerste stap schrapt het bedrijf 300 banen, dit komt neer op ongeveer 10 procent van het personeelsbestand. De groei van de webwinkel is stilgevallen.

Vorig jaar was het bedrijf nog goed voor 5,5 miljard euro in online verkopen. Het verkocht toen 27 procent meer dan in 2020. Daarnaast behaalde het bedrijf in 2021 een winst (ebitda) van 166 miljoen euro.

Stilgevallen groei

Begin dit jaar daalde de omzet van Bol.com echter sterk. Een aangekondigde beursgang werd afgeblazen en moederbedrijf Ahold Delhaize kondigde aan minder in de online marktplaats te investeren. De groei bij de webwinkel is stilgevallen, aldus CEO Margaret Versteden.

Contracten van 100 werknemers worden niet verlengd.

Om de afnemende winst tegen te gaan moet de marktplaats bezuinigen. Contracten van honderd werknemers worden niet verlengd. Ook tweehonderd openstaande vacatures worden nu geschrapt.

Marktomstandigheden sector

“De hele sector heeft te maken met dynamische marktomstandigheden, waardoor consumenten minder te besteden hebben”, laat het bedrijf weten in een reactie op het FD. Andere ecommerce-bedrijven hebben ook moeten inleveren op het personeelsbestand. Afgelopen maand moest Sendcloud ook ongeveer 10 procent van haar personeel in Europa ontslaan. Eerder dit jaar deden softwarebedrijf Shopify en betaalbedrijf Klarna hetzelfde.

Overige bezuinigingsplannen Bol.com

De geschrapte banen zijn goed voor ongeveer 15 procent van het bedrag dat Bol.com uiteindelijk moet bezuinigen. Het is daarnaast van plan 10 procent te besparen op clouddiensten. Ook andere bedrijfsonderdelen moeten gaan inleveren.

Enkele takken van Bol.com worden niet meegenomen in de bezuinigingen.

Het blijvende personeel mist dit jaar een bonus die afhangt van de omzet, winst en klanttevredenheid. De afdelingen die advertentieruimte verkoopt op de website en app en Logistiek via Bol worden niet meegenomen in de bezuinigingen. Deze afdelingen zijn volgens Versteden ‘strategisch belangrijk’.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten