Bol.com klimaatneutraal volgens Climate Neutral Group

Bol.com klimaatneutraal volgens Climate Neutral Group

Online gigant Bol.com ontvangt als eerste ecommercebedrijf het Climate Neutral Certification-keurmerk. Dat certificaat wordt uitgereikt door adviesbedrijf Climate Neutral Group. Maar of Bol.com echt klimaatneutraal te noemen is, blijft de vraag.

Climate Neutral Group brengt de uitstoot van bedrijven in kaart om deze te reduceren en compenseren. Ruim 30 miljoen merken kregen eerder het Climate Neutral-keurmerk, waaronder Arla Foods en PLUS.

Van fulfilment-centrum tot voordeur

Bol.com heeft met het certificeringsbedrijf de eigen uitstoot berekend en besparingsdoelen opgesteld in lijn met het Parijsakkoord. Volgens de webwinkel is de uitstoot meegenomen vanaf het moment dat artikelen in het fulfilment-centrum binnenkomen tot aan de voordeur van de klant.

Fulfilment-centra, kantoren en serverlocaties zijn meegenomen.

Daarbij zijn fulfilment-centra, kantoren en serverlocaties meegenomen. De uitstoot van leveranciers en fabrikanten is buiten beschouwing gelaten.

Inpakmachines en groene stroom

De grootste webwinkel van de Benelux zegt zoveel mogelijk uitstoot te reduceren en wat overblijft te compenseren via Climate Neutral Group. Als voorbeelden van Co2-besparing noemt Bol.com slimme inpakmachines voor pakketjes op maat en gebouwen die volledig op groene stroom draaien.

Uitstoot van 49 duizend partners

De uitstoot van Bol.com komt voor een groot deel van de 49 duizend externe verkopers op het platform, die samen meer dan de helft van de omzet draaien. Hiervan maakt slechts 30 procent gebruik van de duurzame inpakmachines en gebouwen.

De uitstoot komt niet allerminst van de 49 duizend externe verkopers.

Volgens de webwinkel is voor deze partners een inschatting gemaakt van de operationele uitstoot. Deze wordt alleen gecompenseerd.

Het compenseren van Co2-uitstoot is natuurlijk niet hetzelfde als besparen. Daarnaast gaan de verduurzamingsslagen van Bol.com niet op voor de meerderheid van de verkooppartners. Gezien het aandeel partners naar verwachting alleen maar toeneemt, is het de vraag of Bol zich werkelijk klimaatneutraal kan noemen.

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten