Bol.com duurzaamste webshop volgens consumenten

Bol.com duurzaamste webshop volgens consumenten

Volgens consumenten is Bol.com de meest duurzame webshop van ons land. Het bedrijf staat op nummer 1 in de ecommerce-categorie van de Sustainable Brand Index 2022. Coolblue loopt dit jaar in op Bol.com, maar eindigt wederom op de tweede plek.

Het onderzoek peilt jaarlijks hoe consumenten bedrijven beoordelen op duurzaamheid in verschillende Europese landen. In Nederland zijn 11 duizend consumenten bevraagd over ruim 200 bedrijven uit 17 sectoren. Sinds vorig jaar wordt ook ecommerce meegenomen als categorie. Toen ging Bol.com ook al aan kop, later gevolgd door Coolblue.

Coolblue loopt in op nummer 1 Bol.com

Bol.com is dus wederom als duurzaamste webwinkel beoordeeld door consumenten. Over alle Nederlandse bedrijfstakken eindigt het bedrijf op nummer 34, ten opzichte van nummer 30 vorig jaar. Toen stond Coolblue nog op een lage plek 49. Dit jaar verschilt de elektronicawinkel nog maar 3 posities met de winnaar.

Naast de koplopers bekleden Wehkamp, Zalando en Amazon de top 5 duurzaamste webwinkels volgens Nederland. Bovendien heeft Wehkamp dit jaar modeplatform Zalando van de nummer 3-positie gestoten.

Ecommerce duurzamer dan fysieke retail

Naast een ranglijst van duurzaamste webwinkels, hebben consumenten beoordeeld hoe duurzaam zij een bedrijfstak vinden. Ecommerce belandt dit jaar op nummer 9 van in totaal 17 branches. In 2021 stond online verkoop nog een plek lager, op nummer 10.

Ecommerce staat op nummer 9 van duurzaamste bedrijfstakken.

Bovendien wordt fysieke retail minder milieuvriendelijk geacht dan internetwinkelen: deze staat twee plekken lager op nummer 11. Industrieën als toerisme en luchtvaart bungelen onderaan de lijst. Supermarkten scoren daarentegen het hoogst.

Nederlanders wantrouwen duurzame beloftes meer

Verder is opvallend dat klanten kritischer zijn waar het op duurzaamheid aankomt. Hoewel consumenten merkbewuster zijn, schrijven de onderzoekers, worden duurzame beloftes van bedrijven meer gewantrouwd. De gemiddelde duurzaamheidsscore voor merken is dan ook iets gedaald in 2022, terwijl die de afgelopen jaren nog een stijgende lijn liet zien.

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten