Bluebuilt (huismerk Coolblue) stelt teleur

Bluebuilt (huismerk Coolblue) stelt teleur

Coolblue heeft stilletjes een eigen huismerk gelanceerd. Sinds een aantal weken worden artikelen van het eigen label Bluebuilt verkocht. Naar eigen zeggen worden deze zelf ontwikkeld op basis van productdata en klantreviews, maar vooralsnog lijken het grotendeels replica’s van bestaande producten te zijn.

Het eigen huismerk van Coolblue verscheen voor het eerst in april. Het gaat vooralsnog om een stuk of vijftig artikelen in vijf productcategorieën, waaronder accessoires voor telefoons en tablets, audio en tv, computers en wasmachines. Ook heeft Bluebuilt private label airconditioners en ventilators. De op een na grootste webwinkel van Nederland heeft het nieuws niet groots naar buiten gebracht, waarschijnlijk omdat het merk voor deze categorieën een uitprobeersel is.

‘Nieuwe producten op basis van data’

Op de merkpagina van Bluebuilt heeft Coolblue naar eigen zeggen ‘nieuwe producten zelf laten ontwikkelen op basis van productdata, feedback van klanten en eigen productkennis’. Dat klinkt veelbelovend. Het bestuderen van data uit klantreviews en retours kan waardevolle inzichten opleveren om betere producten te maken. De nylonkabels en 90 graden HDMI-adapters die Coolblue hiervoor als boegbeeld gebruikt zijn geenszins revolutionair, maar vervullen wel een behoefte van de klant.

Oud product in nieuw jasje

Maar de rest van het assortiment vertoont al snel gaten. Zo lijkt de Bluebuilt airconditioner verdacht veel op de Eurom PAC 14-2, zoals Mobielairco uitwees. Een blik op beide handleidingen laat inderdaad precies dezelfde specificaties zien. Het apparaat ziet er exact hetzelfde uit, afgezien van een zwart frontje op het bedieningspaneel en het Bluebuilt-logo. Het duurde niet lang voor we er achter kwamen dat alle tv-muurbeugels van Bluebuilt identiek zijn aan de productcatalogus van Mount Massive, zoals verkrijgbaar bij onder meer Praxis, Bol.com en BCC.

Het enige verschil lijkt het logo en in sommige gevallen de prijs. Een muurbeugel kost bij Coolblue niet gek veel meer. Maar in het geval van de airconditioner is die van Bluebuilt honderd tot een paar honderd euro duurder dan de Eurom-variant. Coolblue vraagt voor haar apparaat bijna 750 euro, waar de airconditioner van Eurom op Wehkamp slechts 400 euro kost.

De airco van Eurom (wit) en de airco van Coolblue (zwart) zijn vrijwel identiek.
De airco van Eurom (wit) en de airco van Coolblue (zwart) zijn vrijwel identiek.

3 jaar langer garantie

De producten van Bluebuilt zijn dus niet zo nieuw als wordt gepretendeerd. Bovendien zijn ze in sommige gevallen fors duurder. De specialistische productkennis waarover wordt gerept komt simpelweg neer op dezelfde producthandleiding, maar dan in Coolblue-huisstijl.

Waar het huismerk van Coolblue zich wel onderscheidt, is een vaste garantie van vijf jaar. Een aankoop van een ander merk in de webshop biedt structureel twee jaar garantie, zoals ook wettelijk vastgelegd vanuit de EU bij de aankoop van elektronica. Bluebuilt geeft je daar dus drie jaar bovenop.

Bluebuilt vooral grootspraak

Het inkopen van merkloze producten bij een fabrikant om er je eigen branding op los te laten is natuurlijk niks nieuws. Ondanks hevige kritiek investeert Amazon in ruim tachtig eigen merken, naast het houden van bakkenvol data van externe verkopers. Ook fashionretailer Zalando wilde onder de vlag Zlabels naar eigen zeggen ‘lege plekken’ in het assortiment vullen. Uiteindelijk bleek een vreedzame samenwerking met externe merken voor hen belangrijker.

In het geval van Coolblue lijkt Bluebuilt vooral grootspraak te zijn. Het aanbod is beperkt en weinig onderscheidend tegen een onvoordelige prijs. Er wordt maar weinig gebruik gemaakt van product- en klantdata om leemten in de markt te vullen. In een reactie zegt woordvoerder Ottelien van Pelt dat alle producten ‘op basis van productdata, feedback van klanten en eigen productkennis’ zijn samengesteld. Dat kan volgens haar ook meer gebruiksvriendelijkheid betekenen, zoals een vrolijk gekleurde gebruikshandleiding. Op de opmerking dat veel artikelen generieke inkoop zijn gaat ze verder niet in.

Het enige belangrijke verschil is in onze ogen de garantie van vijf jaar in plaats van de gebruikelijke twee jaar. Voor een relatief goedkope telefoonhouder is dat minder belangrijk, maar voor een duur apparaat kan het voor klanten wel waardevol zijn. Tot nu toe is het assortiment hoofdzakelijk beperkt tot accessoires en airconditioners. De woordvoerder zegt dat ze wel kansen zien om op termijn meer producten in meer categorieën toe te voegen. Welke producten en wanneer kan zij niet delen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten