menu

Blackberry E-commerce

Backberry internet en e-commerceApple en de Android smartphones hebben een groot gat geslagen in het marktaandeel van Blackberry. Daarnaast lijkt het gebruik van het internet bij Blackberry gebruikers minder. Is het merk, door een loyale en specifieke doelgroep, nog interessant voor webwinkels? En zo ja, hoe benader je deze dan?

 
M-Commerce
Het verkopen via een website of webwinkel aan mensen via de mobiele telefoon, oftewel m-commerce staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Er zijn wel verschillende partijen die applicaties aanbieden voor mobiele systemen maar dit zijn vooral handige aanvullingen en programma’s die al dan niet gratis worden aangeboden. Het echte verkopen is wel in opkomst. Met name door de komst van 3G internet en systemen als de iPad maar ook via de mobiele telefoon zijn de eerste ontwikkelingen ook in Nederland zichtbaar.
 
Mobiele gebruikers zullen minder snel en gemakkelijk rondkijken, minder tekens willen gebruiken en minder willen klikken. Vandaar dat veel partijen speciale websites aanbieden die extra gemakkelijk te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Maar elk van deze mobiele apparaten heeft ook zijn eigen eigenschappen. Bijvoorbeeld de mobiele telefoons van Blackberry.
 
Blackberry gebruikers surfen minder
Blackberry had met de telefoons lang de klanten die meer wilden dan alleen een mobiele telefoon. Drukke zakenmensen hadden stuk voor stuk deze telefoon omdat de agenda, synchronisatie, email en andere functionaliteiten beter waren dan op wat voor telefoon dan ook. 
 
Maar sinds de opkomst van de iPhone en nu ook door andere Android telefoons blijkt Blackberry minder gebruiksvriendelijk voor het surfen op het internet. De kans dat iemand op een Blackberry een zoekmachine gebruikt, je webwinkel tegenkomt, deze bezoekt en hier ook iets gaat bestellen, is vrijwel nihil. Grote internetgebruikers stappen snel over naar andere smartphones en het datagebruik van een iPhone is gemiddeld vier keer zo hoog als bij de Blackberry. 
 
Internationale webwinkels en internetbedrijven richten zich daarom steeds meer op die mensen die wel blijken te surfen, zodat deze naast bezoeken ook online kunnen bestellen. 
 
Blackberry gebruikers overslaan?
Ja en nee. Ja als je echte massa wilt bereiken met een mooie flitsende mobiele website. Een website die goed vindbaar is, lekker veel content bevat en waar mensen heerlijk in kunnen verdwalen. Dan kun je inderdaad waarschijnlijk de Blackberry gebruikers even overslaan. Het marktaandeel van Apple met de iPhone is misschien maar even groot, maar de kans dat deze los gaan op je website, is vele malen groter. 
 
Nee als je juist je wilt richten op een kleine niche. Het internetgebruik van Blackberry is misschien kleiner en het is een doelgroep die zo mobiel lastig te bereiken is maar wel interessant kan zijn. Van oorsprong zijn de Blackberry gebruikers de “drukbezette mensen.” Drukke zakenlui, advocaten… Je kent het wel, die mensen die tussen afspraken door door een chauffeur worden rondgereden en achterin de auto ondertussen de mail, agenda en afspraken even controleren. 
 
Als je ook de Blackberry gebruikers van dienst wilt zijn, kan het handig zijn om naast alle Apple applicaties en mobiele functies je ook op functies te richten die niet direct met het echte surfen te maken hebben.
 
E-mail en agenda functies wel succesvol
Blackberry gebruikers maken graag gebruik van de e-mail en agenda functies op de mobiele telefoon. Twitter of Facebook zijn ook prima mogelijkheden om het laatste nieuws van je webwinkel, wel op de Blackberry te verspreiden. Om de gebruikers te overtuigen om de webwinkel te bezoeken met de mobiele telefoon kun je ook meer e-mail functies toevoegen. Een nieuwsbrief met een aanbieding per e-mail, weet gebruikers wel over te halen op die link te klikken. Daarnaast zijn de typische mail-a-friend mogelijkheden perfect om ook de Blackberry gebruikers op de mobiele website te krijgen. 
 
Pingen
Eigenlijk een soort chatten via de mobiele telefoon, is bij Backberry gebruikers razendpopulair. Het is de reden waarom ook scholieren massaal met de Blackberry rondlopen. Pingen is gratis en het is ook gemakkelijk om even een link te delen met een medestudent of collega. Pingen is het gemakkelijkste met de Blackberry. Zelfs een drukke advocate heeft wel tijd om een mobiele webwinkel te bezoeken, als een collega zojuist heeft aangegeven dat deze alleen vandaag nog een geweldige aanbieding heeft voor geweldige laarzen!

Tags

Reacties