menu

Binnenkort Rakuten versus Amazon?

Binnenkort Rakuten versus Amazon?Rakuten is van plan om uit te breiden in India en Australië, nu er in thuisbasis Japan een langzame economische groei plaatsvindt. De Japanse ecommerce-gigant wil uiteindelijk in 2020 zeventig procent van de verkoop overzees laten plaatsvinden. Het uiteindelijke doel: Amazon verslaan.

Volgens onderzoeksbedrijf Euromonitor is Rakuten op dit moment de twee-na-grootste internetretailer ter wereld. Met een marktaandeel van 3,5 procent moet het nog Apple (3,9%) en Amazon (12%) achter zich dulden. (EBay wordt hier niet bij meegerekend vanwege hun afwijkende c2c-bedrijfsmodel.) De afgelopen jaren werd marktleider Amazon dan ook vaak aangehaald als bedrijf waar andere bedrijven mee willen of moeten concurreren. In de media ging het veelvuldig over ‘eBay versus Amazon’ of ‘Google versus Amazon’, maar misschien kunnen we daar de komende jaren ook ‘Rakuten versus Amazon’ bij rekenen.

Rakuten houdt zelf ook van shoppen
Want de Japanners zitten niet stil. In de afgelopen drie jaar heeft het bedrijf van mede-oprichter en CEO Hiroshi Mikatani meer dan 1,6 miljard dollar aan overnames en investeringen besteed. Zo investeerde het samen met andere bedrijven 100 miljoen dollar in Pinterest en nam het vorig jaar e-readerbedrijf Kobo voor 315 miljoen dollar over. In 2011 nam het handelsplatform Tradoria uit Duitland over en kocht het eerder het Franse Priceminister, het Amerikaanse Buy.com, de Russische variant van Amazon Ozon.ru en het uit Engeland opererende Play.com. Aan internationale ambities dus geen gebrek bij Rakuten, wiens strategie is om Amazon achterna te gaan en hopelijk op een dag zelfs te passeren. Mikitani heeft volgens Bloomberg niet voor niets een shirt met daarop de tekst ‘Beat Amazon’.

De beslissing om overzees uit te breiden moet zich nog uitbetalen in de winst van het bedrijf. Toch wordt er actief over de grenzen gekeken: Mikitani wil uiteindelijk uitbreiden naar 27 landen en regio’s, daar waar dat er nu nog dertien zijn. "We zijn niet zo kieskeurig", aldus Mikitani op de vraag over de uitbreidingsplannen. "We zullen onze strategie aanpassen naar gelang de situatie en volwassenheid van de markt." Zo wordt er gedacht aan uitbreiding in de regio’s Zuidoost-Azië, Oost-Europa en Latijns-Amerika.

Internationale uitbreiding logisch gevolg
Toch gaat het niet helemaal goed met het bedrijf. Het aandeel is dit jaar met 8,6 procent gedaald, terwijl het bedrijf ook langzamer groeit dan ‘voorbeeld’ Amazon. De jaarlijkse omzetgroei de afgelopen vijf jaar bedroeg gemiddeld 13 procent, terwijl Amazon kan terugkijken op een dergelijke groei van 35 procent. De Bank of Japan is in september de bank gevolgd met het downgraden van hun beoordeling van de binnenlandse economie en deelde mee dat de groei nu op de pauze-stand staat. De verwachting is zelfs dat de Japanse economie zal krimpen. In dat opzicht is het dus niet raar dat Rakuten probeert hun omzet van buiten de Japanse landsgrenzen te halen. Amazon is gewaarschuwd.

Tags

Reacties