menu

Bing toont lokale kortingen in resultaten

De zoekmachine van Microsoft toont binnen haar resultaten nu ook de kortingen van websites zoals Groupon en Livingsocial. De kortingen zijn gelinkt aan gerelateerde zoektermen en worden getoond als je vanuit deze regio je zoekopdracht hebt gedaan.

 
Microsoft kiest voor samenwerken met kortingssites
Terwijl volgens geruchten Google, nadat Groupon een bod van zes miljard afwees, zelf bezig is een kortingssite op te richten kiest Bing er juist voor om de samenwerking aan te gaan. Eigenlijk niet zo’n gekke keuze want verschillende partijen zijn al vrijwel wereldwijd actief, en nog steeds starten er dagelijks nieuwe initatieven. Op deze manier hoeft Microsoft niet de concurrentie met de bestaande partijen aan, maar kan het juist meeliften op het succes van deze websites. 
 
Al meer dan tweehonderdduizend kortingen
In de “Bing Deals”, het nieuwe initiatief van Microsoft, momenteel alleen actief in de Verenigde Staten, zijn al een groot aantal lokale kortingen te vinden. De acties zijn lokaal en dus perfect voor mensen die zoeken via de mobiele telefoon of tablet, waarmee je vaak vanaf verschillende locaties zoekt. Zo zijn er vooral uitgaansgelegenheden, restaurants en vergelijkbare lokale acties te vinden.
 
De kortingen zijn nu vooral geimporteerd vanaf kortingssites zoals Groupon, Livingsocial en Restaurant.com en worden mogelijk gemaakt door het bedrijf Dealmap. Deze maakt het mogelijk om alleen resultaten te tonen die in de directe omgeving worden aangeboden. Groupon en Livingsocial hebben zelf nog niet op de nieuwe dienst van Microsoft gereageerd.
 
Jouw webwinkel in de resultaten?
Momenteel zijn de resultaten alleen in de Verenigde Staten actief maar mocht dit snel overwaaien naar Nederland dan wil jij er met je webwinkel mogelijk ook gebruik van maken. Het is echter helaas nog onbekend of dit ook mogelijk zal zijn en Bing ook andere aanbiedingen, zoals die van jouw webwinkel zal importeren. Daarmee zou het kunnen concurreren met de eigen vergelijkingswebsite Ciao! Daarnaast heeft Bing een ‘Cashback’ systeem gehad welke op 30 july 2010 is stopgezet. 
 
Het nieuwe initiatief is meer gericht op de kortingswebsites. 
 
De kans is groot dat ze, bij een succes van deze nieuwe dienst, wel andere kortingssites zullen gebruiken maar momenteel zijn dit vooral de concurrenten van webwinkels. Er zijn natuurlijk webwinkels die gebruik maken van de kortingssites, te denken valt aan de succesvolle acties van Amazon.com via Livingsocial, maar door de koppeling met een locatie is de dienst vooral interessant voor zogenaamde stenen winkels. Daarmee zijn ze meer een concurrent voor de webwinkels dan werkelijk een aanvulling.
 
Webwinkeliers kunnen momenteel nog niet hun eigen kortingen bij de zoekmachine aanmelden. 

Tags

Reacties