Bing for Commerce: zoekmachine voor webwinkeliers

Bing for Commerce: zoekmachine voor webwinkeliers

Microsoft heeft Bing for Commerce aangekondigd. Dit is een zoekmachine die retailers kunnen implementeren in hun website om bezoekers een “intelligente zoek-, personalisatie- en aanbevelingsoplossing” te bieden.

Microsoft moet met Bing al jarenlang haar meerdere erkennen in Google als het aankomt op wie de populairste zoekmachine heeft. Maar dat betekent niet dat het techbedrijf stilzit. Het komt nu met een ‘spin-off’ van Bing die door winkeliers in hun website gebouwd kan worden.

En dat zou wel eens een slimme zet kunnen zijn. Niet alleen is Google niet meer te verslaan als zoekmachine voor het internet, maar tegelijkertijd gaat Microsoft zich nu begeven in een markt die wat ons betreft nog heel erg open ligt. Hoe vaak gebeurt het niet dat je in een webwinkel iets niet kan vinden omdat de technologie erachter een tikfout niet herkent of omdat ‘ie jouw ‘menselijke’ zoekopdracht maar niet wil snappen?

Conversie mislopen door tikfouten of mensentaal

Volgens Microsoft weten retailers tegenwoordig de klant, waarvoor ze zoveel moeite hebben gedaan om die naar de site te krijgen, dan ook te weinig te converteren. “Veel oplossingen voor het zoeken naar producten zijn gebaseerd op het handmatig in kaart brengen van populaire zoektermen bij producten. Dit betekent bijvoorbeeld dat als een klant niet exact de juiste termen intypt, er omzet verloren gaat.”

Met Bing for Commerce wil Microsoft dit soort situaties voorkomen. Het richt zich hierbij vooral op grootschalige retailers met een brede productcatalogus. Het gebruikt de intelligentie van haar zoekmachine Bing, maar ook Microsoft’s kennis op het gebied van AI om beter de juiste soort producten aan te bieden. De zoekresultaten voor ‘jas’ kunnen bijvoorbeeld flink verschillen afhankelijk van de context, bijvoorbeeld of een klant in december of juist in mei winkelt. Een reguliere zoekmachine herkent dit echter niet.

‘Product kunnen zoeken is essentieel’

Volgens het techbedrijf is het kunnen zoeken naar producten een essentiële factor voor digitale handel. “Shoppers verwachten tegenwoordig gemak, wat blijkt uit het feit dat 80 procent van hen een site verlaat als die slechte zoekresultaten vertoont.” Microsoft wil dit onder andere tegengaan, met visuele zoekopdrachten. Klanten kunnen bijvoorbeeld een foto gebruiken om een soortgelijk product te vinden in de catalogus van de retailer.

Onderdeel van Microsoft’s winkeloplossing

Microsoft heeft een demo van de zoektool online gezet, waarbij men het verschil kan zien tussen zoeken zónder begrip van de zoekopdracht en mét begrip van de zoekopdracht. De resultaten zien er anders uit, al is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre de eerst getoonde jurk bij Bing’s resultaat nou echt als ‘casual’ gezien kan worden. In een ander voorbeeld laat Bing zien dat het ook zoekresultaten kan tonen die gepersonaliseerd zijn voor een ingelogde klant.

Zoekresultaten zonder begrip van de zoekopdracht.
Zoekresultaten zonder begrip van de zoekopdracht.
Zoekresultaten met begrip van de zoekopdracht
Zoekresultaten met begrip van de zoekopdracht.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten