Billink: ‘Verhuizing must vanwege continue groei’

Billink: ‘Verhuizing must vanwege continue groei’

Achteraf betalen zit al jaren in de lift en bij aanbieder Billink is dit niet anders. Vanwege de aanhoudende groei betrok de achterafbetaal-specialist begin deze week een nieuw pand. “Een jaarlijkse verdubbeling van het aantal transacties is eerder regel dan uitzondering”, aldus medeoprichter Niels de Peuter.

Met zo’n 3500 aangesloten webwinkels is Billink niet de grootste aanbieder van achteraf betalen, maar wel één die – naar eigen zeggen – gigantisch hard groeit. Niels legt uit dat de groei vooral in het aantal transacties zit, aangezien Billink steeds meer grote(re) webwinkels tot haar klanten mag rekenen.

Naast Billink is Niels (mede-)eigenaar van een incassobureau en een onlineabonnementen-platform, die ook in het pand gevestigd zijn. In totaal werken er zo’n zeventig mensen, waarvan Billink grofweg een derde vertegenwoordigt. Het nieuwe pand, dat qua oppervlakte meer dan verdubbeld is, moet in ieder geval de komende jaren voldoende ruimte bieden.

Funding via obligaties
Om de groei te kunnen voortzetten, haalde Billink begin dit jaar één miljoen euro op via obligaties. Met deze beursgang had de betaalspecialist de primeur, want het was de eerste partij die dit deed via het nieuwe platform Rabo&Crowd. “We opereren in een atypische sector. Het ophalen van financiering op een standaardmanier – via een reguliere lening of met behulp van een investeerder- sprak ons niet zo aan.”

Het idee achter de verhandelbare obligaties viel juist wel in de smaak. Ook met oog op eventuele toekomstige financieringsrondes. “Natuurlijk was het spannend om launching customer te zijn, mede gezien de timing rondom de feestdagen, maar we kijken er positief op terug.” Niels vertelt dat er, na een korte aanloopperiode, ongeveer een ton per dag binnenkwam. Er moesten zelfs mensen worden teleurgesteld omdat het – in tegenstelling tot crowdfunding – wettelijk gezien niet mogelijk is om het doelbedrag te overschrijden.

‘Ruim twee miljoen gebruikers’
Hoewel kapitaalinjecties regelmatig worden gebruikt voor operationele processen, zet Billink het volledige bedrag in om webwinkeliers sneller te kunnen uitbetalen. Waar zij het bedrag voorheen tussen de veertien en dertig dagen op hun rekening hadden, kan dit nu vanaf één dag. Voor de consument verandert er niets, voor de webwinkelier lijkt deze service op een iDeal-betaling. “Met meer dan twee miljoen gebruikers moeten we aardig wat voorfinancieren.”

Met de service verwacht Niels niet alleen dat huidige klanten Billink actiever inzetten, hij denkt ook dat de groep die nog geen gebruikmaakt van achteraf betalen overstag zal gaan. In combinatie met de huidige trend – achteraf betalen zit nog steeds in een groeimarkt – verwacht Niels ook dit jaar weer te verdubbelen qua transacties.

‘Tool reduceert retouren met twintig procent’
Verder draait er momenteel een pilot van de retourencheck-tool. “Een klein deel van de consumenten is verantwoordelijk voor een groot percentage van de retouren. Met behulp van onze eigen data brengen we deze groep in kaart. Vervolgens worden de parameters vastgesteld in overleg met de webwinkelier.”

Niels benadrukt dat het hierbij gaat om consumenten die stelselmatig het retourrecht misbruiken. Bijvoorbeeld omdat ze keer op keer kleding bestellen, dit veelvuldig dragen en de hele bestelling net binnen de retourperiode weer terugsturen.

Webwinkeliers die de pilot draaien, hebben volgens Niels hun retourpercentage met gemiddeld twintig procent weten te verlagen. Wanneer de tool voor een groter publiek beschikbaar is, is nog niet bekend. Maar dat Billink zich opmaakt voor een volgende groeispurt is ons na dit telefoongesprek wel duidelijk.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten