menu

Waar bijven de ICO’s van de ecommerce?

Blockchain en bitcoin hebben een compleet nieuwe financiële wereld geopend. Afgelopen jaren waren hier vooral beleggers en cowboys actief, maar de paden zijn inmiddels begaanbaar voor reguliere ondernemers met een financieringsbehoefte. Wekelijks wordt er veel geld door bedrijven opgehaald. Waar blijven de webshops?

Bitcoin, Ethereum en Litecoin halen dagelijks de krantenkoppen, maar daarnaast zijn er honderden andere coins. Dit zijn eigen initiatieven van bedrijven, die zelf hun voorwaarden van een munt willen bepalen. En ook die halen soms vele miljoenen op. Ook jij kunt er een starten, via een ICO.

Breng je eigen cryptocoin uit en haal daarmee geld op!

Een ICO (initial coin offering) wil zeggen dat jij met jouw bedrijf een eigen nieuwe munt lanceert. Waarom jij een eigen cryptocoin op de markt wil brengen? Omdat het geld dat men hiervoor betaalt direct inzetbaar is als werkkapitaal! Vergelijkbaar met crowdfunding, alleen betaal je over coins geen rente en is er zelfs geen terugbetaalverplichting.

De blockchain is openbaar en open source, dus daar kun je zo gebruik van maken. Het is eigenlijk niet meer dan een kwestie van een munt bedenken en een ICO starten. Je kunt zelf bepalen hoeveel coins je tijdens de ICO – zeg maar de beursgang van je munt – wilt inzetten. En net als bij een beursgang kun je ook zelf het (start)tarief van je coin bepalen. In theorie kun je ze dus voor een euro per stuk verkopen en bij de ICO er een miljoen beschikbaar maken. Verkoop je ze tijdens de lancering allemaal, dan heb je dus een miljoen euro die je niet hoeft terug te betalen en waarvoor je geen aandelen hoeft weg te geven.

Waarom zou men jouw coin kopen?

Nu zullen er mensen zijn die denken: waarom zou iemand een door mij verzonnen coin kopen? Voor de meeste bedrijven is dat waar. Bitcoins en Ethereum zijn beleggingsobjecten geworden maar de kans dat dit met jouw coin gebeurt is klein. Maar dat hoeft ook niet. Je kunt zelf bepalen wat het doel en de voorwaarden van jouw munt zijn. Als er andere voordelen aan hangen kopen mensen het alsnog, ook als hij niet in waarde stijgt.

Beloon coin-eigenaren met extra voordelen

Maak je de voordelen interessant genoeg voor vaste klanten, dan zullen die een coin willen hebben. Denk aan een soort Prime-abonnement, de premiumdienst van Amazon die in november in Nederland werd gelanceerd. Zo kun je coinhouders eerder toegang geven tot een nieuwe collectie. Ook kun je ingelogde coin-eigenaren een bredere collectie tonen, met speciale collectoritems uit jouw webshop. Zeker voor webshops met vaste klanten kunnen exclusieve mogelijkheden zeker aanslaan.

Maak de coin een betaalmogelijkheid

Je kunt mensen ook in je webshop met jouw coins laten betalen. Geef je ze daarmee standaard een stevige korting, dan betaal je dus je verkregen artikelen terug met je verkopen. Ideaal voor software- en game-ontwikkelaars die zo hun ontwikkelingskosten vooraf kunnen financieren, maar zeker ook voor webshops met veel vaste terugkerende klanten! Waarom zou je nog leverancierskrediet afnemen als jouw klanten je vooruit willen betalen met wat extra korting?

Je kunt er ook voor kiezen om de coins te gebruiken voor extra toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld door iedereen die tijdens het afrekenen ook met je coin betaalt, extra lange garantie of retourtermijn of extra verzend- e betaalmogelijkheden aan te bieden. Op die manier krijg je de coins stap voor stap terug en kun je op termijn weer een serie coins uitgeven.
Je kunt er dus een levenslang abonnement van maken, maar ze ook als betaalmiddel inzetten. Hoe je dat doet is helemaal afhankelijk van hoeveel ambassadeurs jouw webshop heeft. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om de coins niet te verkopen maar om ze weg te geven. Vergelijkbaar met een klantenkaart, bij elke bestelling boven de 50 euro geef je een coin mee die voordelen biedt bij een vervolgaankoop.

Het uitbrengen van een coin kan dus zeker interessant zijn voor de klantenbinding, maar goed, daar zijn al voldoende alternatieven voor te bedenken. Cryptocoins zijn momenteel juist een bijzonder interessant alternatief voor crowdfunding of een kleine beursgang. Doe je het goed, dan kun je er in korte tijd veel werkkapitaal mee ophalen en je kan ook nog eens helemaal zelf de tegenprestatie bepalen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Doe je het goed dan ben je verzekerd van een flinke portie nieuwswaarde, extra klantenloyaliteit, en daarnaast een grote zak met geld op de koop toe. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn. Welke webshop durft?

Reacties