menu
lightspeed ecommerce

Biano.nl: ‘Onze groei is dubbele van verwachting’

Biano.nl: ‘Onze groei is dubbele van verwachting’

Sinds het betreden van de Nederlandse markt drie jaar geleden heeft het woonplatform Biano.nl zichzelf al goed op de kaart gezet. De invoering van de maatregelen tegen het coronavirus lijkt de groei alleen maar te stimuleren. Ecommerce News ging hierover in gesprek met medeoprichter Aart Wallet.

De oprichters van het succesvolle modeplatform Fashionchick zochten naar mogelijkheden om een andere branche met potentie de online markt op te helpen. In Nederland liep de meubelbranche online achter. “Ikea deed op dat moment nog grotendeels offline zaken. Beslist.nl was er al wel, maar er was nog geen platform dat zich specifiek op deze niche richtte”, aldus Aart.

‘Wij richten ons op lokale business’

In Tsjechië was er al zo’n platform: Biano. Het bedrijf bestond al een jaar en trok ruim 1 miljoen bezoekers per maand. Aart en zijn team richtten een joint venture op met Biano: Biano.nl. “Wij kunnen ons volledig op de lokale business richten, terwijl het team in Tsjechië zorgt voor de technische ontwikkelingen.”

Die ontwikkelingen gaan hard. “De branche is zich nu juist erg op online aan het inzetten, het is echt een groeimarkt.” Het platform biedt klanten een breed assortiment, verzorgd door aangesloten (meubel)webshops: van keukenapparatuur tot tuinartikelen.

Biano maakt gebruik van uitgebreide data van aangesloten webshops.

Biano.nl werkt samen met grote en kleine spelers, waardoor het platform zowel mainstream producten als producten met een unieke stijl tentoonstelt. Door gebruik te maken van uitgebreide data van de samenwerkende webshops kunnen klanten producten filteren op stijl. “Veel klanten willen dat hun huis iets uitstraalt en zoeken dus naar meubels in een industriële of Scandinavische stijl.”

Hogere piek dan verwacht

In het voorjaar verwachtte Biano.nl een piek in het zoekgedrag naar tuinartikelen. “Het gaat nog veel harder dan dat. Het is dit jaar al vroeg mooi weer, waardoor mensen eerder in de tuin begonnen te werken. Een andere oorzaak is natuurlijk het feit dat veel winkels dicht waren vanwege de coronamaatregelen.”

Hiernaast ziet Biano.nl ook een toename in de verkoop van artikelen voor thuiswerken. “Bureaus en kasten gaan hard. Nu mensen meer thuis zitten, nemen ze ook de tijd om hun huis te organiseren.” Ook speeltoestellen zoals trampolines en zwembadjes zijn populair. “Mensen moeten hun kinderen thuis zien te vermaken. De vraag naar trampolines was zelfs zo hoog dat veel webshops ze nu niet meer kunnen leveren.”

We halen het dubbele van de verwachting.

Doordat het bedrijf nog maar drie jaar oud is, had het wel een grote groeiverwachting voor dit jaar. “We zien nu dat we al het dubbele halen van die verwachting. Die veel verkochte tuinartikelen en thuiswerkspullen zijn daar grotendeels verantwoordelijk voor”, aldus Aart.

Hoe strenger de lockdown, hoe kleiner de groei

Dat het Nederlandse platform zo hard kon groeien ligt grotendeels aan de intelligente lockdown die is ingevoerd in Nederland. Bij het moederbedrijf in Tsjechië verminderde het aantal kliks juist. “De lockdown die daar werd ingevoerd was een stuk strenger dan in Nederland. Hierdoor waren mensen  meer in paniek, waardoor ook online niets meer gekocht werd.” Nu de lockdown in Tsjechië versoepelt, lijkt de groei van Biano daar weer toe te nemen.

Combinatie tussen offline en online winkelen

Ondertussen gaan steeds meer fysieke winkels open, waardoor webwinkeliers zich afvragen of het onlineshopgedrag van klanten weer zal veranderen. “Veel mensen zullen teruggaan naar de winkel, maar ik kan me ook voorstellen dat klanten die het gemak van online winkelen hebben ontdekt vaker online zullen shoppen. Misschien moet de meubelbranche gaan zoeken naar een combinatie tussen offline showrooms en online bestelprocessen, zodat klanten minder lang in drukke winkels hoeven te blijven.”

Biano.nl

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni