menu

Betondingen.nl: ‘Hoge aandeel b2b-orders zowel voor- als nadeel’

Toen Dirk-Jan Hoogenboom in 2010 een webshop lanceerde waarin hij prefab betonproducten verkocht, was hij de eerste in deze niche. “Dat iedereen me destijds voor gek verklaarde, komt me nu nog steeds van pas”, zegt de oprichter van Betondingen.nl, die de omzet nog elk jaar met minimaal dertig procent ziet groeien.

Ondernemend was Dirk-Jan altijd al. Op zijn negentiende begon hij zijn eigen metselbedrijf. In zijn online zoektocht naar kwalitatieve bouwbenodigdheden stuitte hij op het feit dat dit helemaal niet via webwinkels te koop was. Via Marktplaats vond hij uiteindelijk een leverancier. De twee werken nog altijd nauw samen. “Ik ben uitgegroeid tot zijn grootste afnemer.”

‘De webwinkel had de meeste potentie’

Hoewel het even duurde voordat Dirk-Jan zijn eerste order binnenkreeg – vier maanden om precies te zijn – kan hij zijn dagen inmiddels goed vullen met Betondingen.nl. De eerste jaren was het vooral een leuke bijverdienste. Maar toen er vanwege de crisis steeds minder metselklussen binnenkwamen en de shop het juist steeds beter deed, besloot hij hier volledig voor te gaan. “Betondingen.nl had simpelweg de meeste potentie.”

Zijn bouwverleden komt nog altijd goed van pas. “Hierdoor kan ik beter meedenken met de klant, zeker bij b2b-orders scheelt dit enorm.” Ongeveer de helft van de aanvragen is bestemd voor zakelijke afnemers als bouwbedrijven, hoveniers, fabrieken en gemeentes. Omzet-technisch is deze groep echter verantwoordelijk voor ruim zeventig procent van het inkomen. “Een zakelijke order kan zomaar honderd items bevatten.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De webwinkel van Betondingen.nl.
De webwinkel van Betondingen.nl.

‘Online is er maar één vaarwater’

Het hoge aandeel b2b-orders is zowel een voor- als nadeel. Zo is het niet ongebruikelijk dat grote bedrijven hun eigen betaaltermijn hanteren, die wel kan oplopen tot drie maanden. “Het is niet altijd eenvoudig om hier de juiste afweging te maken. Neem je die grote order aan tegen de voorwaarden van de klant of blijf je trouw aan je eigen handelswijze en weiger je de klant desnoods?”

Aangezien meerdere ondernemers met dergelijke vragen worstelen, besloot Dirk-Jan een boottocht te organiseren voor enkele mensen uit zijn netwerk. “Ik ben niet zo’n fan van grote netwerkclubs, maar ik vind het wel fijn om ervaringen uit te wisselen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten.” Hij nodigde daarom drie collega-ondernemers uit, die net als hij werkzaam zijn in een bijzondere niche.

“Of je nu betonproducten, bomen of staalkabels verkoopt, online is er maar één vaarwater”, verklaart hij. Hierdoor loop je volgens hem al snel tegen dezelfde dingen aan. Vooral over de betalingen werd veel gesproken. “Ik ben van het principe afspraak is afspraak. Als een afnemer, hoe groot ook, na ontvangst van de order besluit om lak te hebben aan mijn betaaltermijn, is het wat mij betreft de laatste levering.”

Al jaren op rij minimaal dertig procent groei

Dat een collega-ondernemer alle afnemers, zakelijk en particulier, zonder gespecialiseerde tussenpartij achterafbetalen aanbiedt omdat hij erop vertrouwt dat het geld wel binnenkomt is voor Dirk-Jan onbegrijpelijk en interessant tegelijkertijd. “Met orderwaardes die kunnen oplopen tot zesduizend euro of zelfs hoger is dit voor mij geen optie. Ik wil ook voldoende liquiditeit overhouden om te kunnen investeren in het bedrijf.”

Eén van die investeringen is het vergroten van het aantal medewerkers. “De afzetmarkt is heel groot. Zeker nu het steeds gebruikelijker wordt om betonproducten online te bestellen, is de potentie enorm.” Door personeel aan te nemen, heeft Dirk-Jan meer tijd om áán het bedrijf te werken in plaats van erin. “Ik streef ernaar om jaarlijks minimaal dertig procent te plussen op de omzet. Zoals de zaken er nu voorstaan, ziet het ernaar uit dat dit in ieder geval de komende jaren weer gaat lukken.”

Tags

Reacties