Hoe revolutionair is de Klarna Checkout?

Hoe revolutionair is de Klarna Checkout?In april heeft Klarna haar checkout-dienst in Duitsland gelanceerd. Een checkout-methode waarbij er pas een betalingsmethode hoeft te worden gekozen nadat de klant het product bestelt. Wij spraken telefonisch met woordvoerder Philipp Pudelko, maar waren zo onder de indruk dat we dit met eigen ogen wilden zien.

Klarna kennen we in Nederland inmiddels goed als snelgroeiende achteraf-betaalmethode. Oftewel een bedrijf dat de facturatie uit handen neemt indien een webwinkel achteraf betalen aan wil bieden. En dat gaat ze goed af. Maar in het buitenland gaat het bedrijf inmiddels al wat verder. In Zweden bieden ze het al een tijdje, maar sinds april bieden ze ook in Duitsland een heuse checkout. Oftewel: een klant voegt iets toe in jouw webwinkel en zodra hij naar de kassa gaat komt hij terecht op de betaalpagina waarin een iframe (REST API) met de kassa van Klarna is togevoegd.

Klarna Checkout vraagt niet om betaalmethode
Deze kassa is uniek en conversie-geoptimaliseerd maar daarnaast zijn er twee zaken die deze checkout volgens ons echt uniek maakt. De eerste reden is dat de Klarna Checkout niet om betalingsmethoden vraagt. Je geeft dus je adresgegevens op, en kiest vervolgens voor afronden van de bestelling. En dat is het. Na de bestelling krijgt de klant 30 minuten de tijd om de betalingsmethode aan te passen. Doet hij dit niet, dan kiest hij automatisch voor het in Nederland al bekende achterafbetalen via Klarna.

Het tweede wat het sterk maakt is dat het – omdat het een iframe is – data opslaat van de klant zodat die het de volgende keer niet opnieuw hoeft in te vullen. Webwinkels bieden dit al los, maar nu gaat het dus in één keer op voor alle aangesloten webwinkels. Koopt de consument dus vandaag iets bij webwinkel A en morgen bij iets bij webwinkel B, dan zijn de adresgegevens die bij de eerste bestelling zijn opgegeven ook bij de tweede bestelling bekend. Als je die niet wilt veranderen (want dat blijft wel mogelijk) dan hoef je alleen nog maar op afronden te klikken en is je bestelling gedaan.

Klarna Checkout grote conversie-knaller?
Het klinkt vrij simpel maar het hergebruiken van data niet alleen bij een webwinkel, maar bij alle aangesloten webwinkels en het weglaten van betalingsmethoden en keuzes – en dus de rompslomp van het zoeken van die kaartlezer of creditcardgegevens nog voor je op afronden heb geklikt – zou wel eens een grote conversie-knaller kunnen worden in onze ogen. Klarna zelf is hier voorzichtig over en geeft aan dat resultaten van Duitsland “veelbelovend zijn maar nog niet naar buiten kunnen worden gebracht” wat wel logisch klinkt want in Duitsland zijn ze er nog maar net mee van start maar met name mobiel wordt bestellen straks letterlijk “een druk op de knop’ en het kan volgens ons bijna niet anders dan dat dit een hogere conversie gaat brengen.

Klinkt veelbelovend? Dat vonden wij dus ook en dus waren we benieuwd naar tarieven of Nederlandse lancering. Helaas is de Klarna Checkout nog niet in Nederland uitgerold en wanneer dit zal gebeuren is ook helaas niet bekend. Het kan wel even duren dus want om de Checkout goed te laten werken is veel data nodig om een goede fraudecheck te kunnen uitvoeren. Hoe ziet het ordergedrag van een normale gebruiker eruit, en waarin is die anders dan een fraudeur? Om dat te kunnen analyseren zijn eerst veel reguliere orders nodig en in ons land heeft Klarna simpelweg minder bestellingen verwerkt dan in Scandinavië of Duitsland. Overigens heeft Klarna wel recent enkele grote spelers als V&D, Neckermann, Fonq, Jeansonline en sinds vorige week Gall & Gall aangesloten dus het gaat nu wel hard. Maar zelfs dan kan het even duren.

Demo van Klarna Checkout in Amsterdam
Vandaar dat we ook nog even getwijfeld hebben of we het wel al moesten bloggen, maar omdat we dit wel zien als een volgende stap in ecommerce wilden wij er toch wel alvast wat meer over weten en hebben we – ondanks dat er over Nederland niets bekend is – Philipp op het kantoor van Klarna in Amsterdam opgezocht. Daar laat hij letterlijk zien hoe een eerste bestelling werkt, waarbij je dus adresgegevens invult en voor de kredietcheck ook zijn geboortedatum. Vervolgens surft hij via een andere browser, kiest bij een webwinkel een product en gaat naar de kassa, vult daar zijn postcode en e-mailadres in en klaar. De tweede bestelling rondt hij inderdaad af in enkele seconden.

Mobiel gaat het nog makkelijker. Door de bestelling alleen te bevestigen met een druk op de knop omdat zijn postcode daar al voorgeprogrammeerd in staat. Het is zo eenvoudig om te bestellen dat we Philipp vragen of het niet enorm fraudegevoelig is. “Als je het als consument té makkelijk vindt gaan kun je zelf een viercijferige pincode toevoegen aan het systeem. Als je bijvoorbeeld bang bent dat je kinderen anders van alles bestellen omdat ze niet hoeven te betalen, is dat een oplossing. Dat is dan aan de consument zelf.”

Risico is van Klarna, niet van de webwinkelier
“Fraude kan door goed gebruik van data goed beperkt worden, maar dat het niet waterdicht is klopt. In Zweden, waar het al langer live staat komt fraude voor maar dat is iets waar de webwinkelier in dezen zich geen zorgen over hoeft te maken. In tegenstelling tot andere betaaloplossingen waarbij een bestelling kan worden teruggedraaid, nemen wij hier het betaalrisico op ons. Als de klant niet betaalt is dat dus het risico van Klarna en niet van de webwinkelier”, bevestigt Philipp.

“We hebben goed nagedacht. Willen we een methode ontwikkelen die helemaal dichtgetimmerd is? Denk aan een vereiste vingerafdruk, irisscan met de mobiele telefoon, mobiele selfie met identiteitsbewijs, noem maar op? Of willen we een methode waar misschien één op de duizend misbruik van maakt maar waarbij het webwinkelen verder zo gebruiksvriendelijk als mogelijk is gemaakt? Wij kiezen voor dat laatste. De data die we vragen is zo minimaal dat het shoppen snel en gebruiksvriendelijk kan, maar nog net genoeg om het overgrote deel fraudeurs buiten de deur te houden. Vervolgens is het natuurlijk taak voor ons om die fraudeurs te herkennen en indien mogelijk om ze aan te pakken, waarbij wordt samengewerkt met speciale teams van bijvoorbeeld de politie.”

Klarna Checkout naar Nederland?
Al met al zijn wij overtuigd dat de Klarna Checkout een mooie toevoeging voor Nederlandse webwinkels zou kunnen zijn. Tenminste, als het bedrijf hier snel genoeg mee op onze markt komt en concurrenten ze niet voor zijn. Over een mogelijke uitrol had Philipp het volgende te zeggen: “Nederland is echt een interessante en belangrijke markt voor Klarna. Op dit moment focussen we ons op de uitrol van Checkout in Duitsland, maar we hopen de dienst snel naar Nederland te kunnen brengen. We hebben echter geen vergevorderde plannen wat dat betreft.”

Edit: 23 mei
Na navraag op twitter blijkt dat Klarna niet werkt met een frame maar met een REST API. Die communiceert direct met jouw php-code, dus niet de pagina op de client.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten