menu

Betaalmethoden in b2b

Een b2b-webwinkel kan er aan de voorkant hetzelfde uitzien als een webwinkel die enkel aan consumenten levert, aan de achterkant gebeuren er heel andere dingen. Waar iDeal bijvoorbeeld razend populair is onder consumenten, betalen veel bedrijven liever op een andere manier. Welke betaalmethoden bied je nou aan in de b2b?

Betaalmethoden in b2bDe b2b-industrie weet steeds vaker de weg naar ecommerce te vinden. En in die digitaliseringsomslag kijken business-to-businessretailers ook steeds meer naar hoe business-to-consumerretailers het aanpakken. Soms zie je aan de voorkant weinig verschil tussen een webwinkel die aan bedrijven levert of een webwinkel die het voornamelijk van particulieren moet hebben. Goede voorbeelden hiervan zijn Zamro en Broekhof.

Grotere orders en vaak betalen op rekening

Maar aan de achterkant ziet het er vaak wat anders uit. Zo moeten er bij b2b-webwinkels over het algemeen grotere en duurdere orders geplaatst worden. Het is daarom dus nóg belangrijker dat alles veilig en vlekkeloos verloopt. Ook zijn er bij b2b-orders vaak diverse beslissingsbevoegden bij betrokken en gaat het betalen meestal op rekening en dus niet via het onder consumenten populaire iDeal.

B2b heeft behoefte aan snelle betaalmethodes

Als business-to-businesswebshop moet je hier dus rekening mee houden. Het betalen blijkt jammer genoeg bij dit type bedrijven vaak toch een ondergeschoven kindje. Onderzoek van Forrester uit juni 2018 wijst uit dat 86 procent van de b2b-bedrijven die haar b2b ecommerce-strategie op orde heeft, behoefte heeft aan snelle(re) betaalmethodes zoals betalen met één klik.

Populaire betaalmethoden in de b2b

Hoewel iDeal bij uitstek dé consumenten-betaalmethode is, wordt deze betaaloplossing ook zeker wel door bedrijven gebruikt. Maar in de b2b-sector wordt het meest betaald via een bankoverschrijving of creditcard. Een zakelijk PayPal-account, waar dan vaak de zakelijke creditcard aan is gekoppeld, is ook een gewilde betaalmethode.

Volgens de whitepaper van Buckaroo, “B2B Betaalstrategie, alles over het betaalproces in B2B e-commerce”, betalen bedrijven nog steeds het liefst op rekening. Maar daarbij gaan nieuwe klanten door een kredietcheck en/of moeten ze hun eerste bestelling vooraf (aan)betalen. Dit vertraagt natuurlijk het betaalproces en sluit juist niet aan bij het laagdrempelige en snelle karakter van online shoppen.

Buckaroo adviseert om je in een b2b-webwinkel niet te beperken tot één betaalmethode, maar een selectie te maken van diverse opties. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om directe overboeking, PayPal, iDeal, Visa/MasterCard en achteraf betalen aan te bieden. Daarnaast kun je ook kiezen om enkele buitenlandse betaalmethoden zoals Bancontact (België) of Sofort (Duitsland) als optie mee te geven.

Wat is jouw betaalstrategie?

Uiteindelijk zal het daadwerkelijke betaalgedrag van je zakelijke klanten uitwijzen waar hun voorkeur naar uitgaat. Jouw keuze voor betaalmethoden is ook afhankelijk van hoe jij over het algemeen je betaalstrategie voert: weet jij van alle klanten met wie je zakendoet? Wat doe je als een klant niet betaalt? Wil je trouwe klanten op rekening laten betalen? Hoe ga je om met nieuwe klanten? En wegen de voordelen van iDeal (betaling is direct binnen) op tegen de nadelen?

iDeal als betaalmethode in b2b

iDeal als betaalmethode in b2biDeal wordt dus zeker wel gebruikt in de b2b-sector, maar zoals Currence (het bedrijf achter iDeal) zelf bevestigt, leent niet elke zakelijke lening zich voor deze betaalmethode. Toch kan het directe karakter van deze oplossing zeer interessant zijn voor bedrijven. Met iDeal is de betaling meteen binnen en kan de bestelling dus de volgende dag al geleverd worden. In sommige sectoren is dat voor veel bedrijven een absolute must.

PayPal als betaalmethode in b2b

PayPal als betaalmethode in b2bPayPal is niet alleen wereldwijd een populaire betaalmethode, ook in ons land doet deze speler – met 1,7 miljoen gebruikers – goed mee: na iDeal en creditcard is PayPal de meest populaire betaalmethode in Nederland. PayPal heeft een b2b-betaaloplossing die beschikbaar is in meer dan tweehonderd landen. Ook kan het gebruikt worden als betaalmethode voor automatische afschrijvingen. In tegenstelling tot betaalmethoden als iDeal, Bancontact of Sofort, betaal je bij PayPal een percentage per transactie in plaats van een vast bedrag.

Visa/MasterCard als betaalmethode in b2b

Visa/MasterCard als betaalmethode in b2bCreditcards zijn een populair betaalmiddel, met name in de business-to-business. Daniel van Delft, countrymanager Netherlands bij Visa, denkt eerlijk gezegd dat er nog ruimte is op de markt voor dé ideale b2b-betaalmethode. “Bedrijven zijn op zoek zijn naar veiligheid. Betaalmethodes die de kans op fraude verminderen winnen het aan populariteit. Zeker in het mkb.”

Volgens Joost Boelaars van MasterCard heeft een b2b-creditcardbetaling als belangrijk voordeel dat transacties in een gecontroleerd 4-partysysteem plaatsvinden en dat er duidelijke verantwoordelijkheden liggen. “Zakelijke creditcards bieden vaak  ook de optie de betalingstermijn te verkorten, zonder dat de inning bij de inkopende partij wordt vervroegd.”

Achteraf betalen als betaalmethode in b2b

AfterPay als betaalmethode in b2bAchteraf betalen is een betaalmethode die je als webwinkel verplicht moet aanbieden aan consumenten. Voor verkopen aan bedrijven geldt deze verplichting niet, maar toch kom je ‘m regelmatig tegen in b2b-webshops. Op rekening betalen (en dus achteraf betalen) is in deze sector erg gewild.

Een bekende aanbieder van achteraf betalen, Klarna, is nog niet actief op de b2b-markt. Althans, niet in Nederland, wel al in Duitsland en Scandinavië. Focum daarentegen lanceerde onlangs SmartPurchase, waarmee bedrijven in de winkel kunnen kopen en pas achteraf betalen. Bouwmarkt Hornbach was de eerste retailer die dit aanbood. En ook AfterPay faciliteert b2b-betalingen, waarbij zij het risico dragen en de facturatie voor hun rekening nemen.

Een mengeling tussen direct en achteraf betalen is In3, dat eerder door het leven ging als Capayable. Hiermee betaalt de klant het eerste deel direct in de webwinkel, het tweede deel na dertig dagen en het restant na zestig dagen.

Overboeking als betaalmethode in b2b

Veel bedrijven betalen andere bedrijven nog altijd via een factuur. De betaling wordt dan voltooid door middel van een overboeking. Dit kan handmatig, maar verhoogt wel de kans op fouten. Een oplossing hiervoor is een digitaal betaalverzoek mee te sturen met de factuur. Dit kan met een betaallink, betaalknop of een iDeal-QR-code. Laat je de klant liever kiezen hoe hij betaalt? Stuur dan een gewone QR-code mee , die leidt naar een pagina met diverse betaalmethoden.

Automatische incasso en digitale machtiging

Bij b2b is er natuurlijk ook de mogelijkheid om iemand te laten betalen via automatische incasso of een digitale machtiging. Automatische incasso is met name ideaal voor het betalen van een rekening die in delen plaatsvindt.