lightspeed ecommerce

Bestellen met beperking lastig bij webshops

Bestellen met beperking lastig bij webshops

Het plaatsen van een bestelling is voor mensen met een beperking in veel gevallen een lastige opgave. Bij maar liefst acht van de vijftien grootste webshops uit de Twinkle100 is het voor blinde websitebezoekers onmogelijk om een bestelling te plaatsen, zo blijkt uit onderzoek.

Nieuwe wetgeving

Vanaf zomer 2022 moeten bedrijven en organisaties (met uitzondering van organisaties met minder dan 10 werknemers en een jaarlijkse omzet van minder dan 2 miljoen euro) hun website toegankelijk maken voor iedereen. Dit komt door de European Accessibility Act, die vanaf 2025 zal worden gehandhaafd.

Webdeveloper Level Level voerde onderzoek uit om in te zien hoe Nederlandse webwinkels presteren op toegankelijkheid. In het onderzoek werden 15 grote bedrijven uit de Twinkle100 meegenomen waarbij het gehele bestelproces via de website gaat. Hierbij werden alle stappen meegenomen die een websitebezoeker doorloopt, van het accepteren van cookies tot en met het drukken op de betaalknop.

‘23% van Nederlanders heeft lichamelijke of mentale beperking’

Volgens het onderzoek telt de groep Nederlanders met een lichamelijke of mentale beperking bijna 4 miljoen mensen, ongeveer 23 procent van de Nederlanders. Dit zijn mensen die slechtziend of blind zijn, of een motorische beperking hebben waardoor ze geen muis kunnen gebruiken. Bovendien zijn er bezoekers die moeite hebben met ingewikkelde interfaces, zij haken af doordat ze de weg kwijtraken.

‘Buttons worden soms door een schermlezer als “knop” voorgelezen.’

Bij de meeste websites zijn interactieve panelen en pop-up vensters niet zichtbaar met een schermlezer of onbereikbaar met een toetsenbord. Essentiële informatie is dan niet leesbaar en betaalinformatie kan niet worden uitgevoerd. Buttons en afbeeldingen zijn soms alleen visueel begrijpelijk en worden door een schermlezer als ‘knop’ voorgelezen.

Bij 7 van de 15 is bestellen zonder muis onmogelijk

Geen van de 15 websites heeft een toegankelijkheidsverklaring over de website opgenomen op de website zelf. Bij 7 van de 15 webwinkels is het onmogelijk om te bestellen als je geen muis kunt gebruiken.

Bij 8 van de 15 webwinkels was dit onmogelijk als je een schermlezer gebruikt, wat voor blinde bezoekers een noodzaak is. Bij Apple, H&M, Coolblue, HelloFresh, Amazon, Albert Heijn en Bol.com was bestellen wel mogelijk bij beide beperkingen. Zie de onderstaande tabel voor de eindresultaten:

Website Totaal score % Bestellen met een toetsenbord Bestellen met schermlezer
Apple 88 Ja Ja
H&M 83 Ja Ja
Coolblue 72 Ja Ja
HelloFresh 70 Ja Ja
Amazon 67 Ja Ja
Ikea 67 Nee Nee
Bol.com 66 Ja Ja
Zalando 64 Nee Nee
Albert Heijn 63 Ja Ja
Jumbo 55 Nee Nee
De Bijenkorf 51 Nee Nee
About You 49 Nee Nee
HEMA 46 Nee Nee
Wehkamp 43 Ja Nee
MediaMarkt 31 Nee Nee

In het eindresultaat werden het gemak waarmee een bezoeker alle stappen in het bestelproces doorloopt, de kwaliteit van de code en het kleurcontrast meegenomen. Apple scoorde het beste in het onderzoek, met een totaalscore van 88 procent. De webwinkel werd gevolgd door H&M (83 procent) en Coolblue (72 procent).

‘We nemen de suggesties ter harte’

Hema (46 procent), Wehkamp (43 procent) en MediaMarkt (31 procent) eindigden onderaan. “We erkennen de mogelijkheid om ook de benoemde doelgroep met een beperking beter te servicen. We nemen de suggesties dan ook ter harte en gaan bekijken hoe we de toegankelijkheid voor deze doelgroep kunnen verbeteren”, zei een woordvoerder van Wehkamp.

‘In 2025 wil Hema volledig voldoen aan de nieuwe wetgeving.’

“De afgelopen jaren zijn voor Hema uitdagend geweest. Daarom is er minder geïnvesteerd dan we hadden gewild in de webshop en dat zien we helaas nog steeds terug”, liet een woordvoerder van Hema weten. Ook gaf het bedrijf aan dat er nu een inhaalslag is ingezet. In 2025 wil Hema volledig voldoen aan de nieuwe wetgeving.

Geen volledige check

Volgens toegankelijkheidsdeskudinge Rian Rietveld va Level Level is het opvallend dat er zelden een check wordt gedaan voor de toegankelijkheid van de hele website. “Daardoor kan één fout consequenties hebben voor het gehele besteltraject.”

‘Developers krijgen op school geen kennis mee over toegankelijkheid.’

“Toegankelijkheid wordt niet gegeven op opleidingen voor developers. Zij komen daardoor van school zonder de wetenschap dat er mensen zijn die een website op een andere manier gebruiken dan een muis. Doordat ze die kennis op school al niet meekrijgen, komt het bewustzijn ook niet bij de bedrijven waarvoor ze werken”, aldus Rietveld.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten