Bedrag frauduleuze en legitieme transacties vrijwel gelijk

Bedrag frauduleuze en legitieme transacties vrijwel gelijk

Er zijn een aantal punten waarop frauduleuze transacties zich onderscheiden van legitieme bestellingen in een webwinkel. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de meeste online fraude wordt gepleegd op tijden en dagen dat de meeste mensen juist niet aan het online shoppen zijn.

Online fraude is nog steeds een groot probleem voor webwinkels. De online shops zijn sowieso een gemakkelijk doelwit, omdat fraude in de winkelstraat minder vaak voorkomt door de vele pin-betalingen. Maar één dollar aan frauduleuze bestellingen kost een webwinkel gemiddeld nog eens 2,62 dollar extra, zo wees onderzoek van LexisNexis uit.

Oppassen geblazen voor webwinkelier

Als webwinkelier is het dus oppassen geblazen. Vaak letten deze extra goed op tussen de drukke besteldagen, en bij de aankopen van bijzondere producten of bestelbedragen. Maar het is de vraag of dat wel werkt. Betaalplatform Stripe heeft een rapport [pdf] uitgebracht waarin ze een aantal patronen in kaart hebben gebracht waarmee online bedrijven fraude tijdens de feestdagen kunnen tegengaan. En het bestelbedrag blijkt hiervoor geen goede indicatie.

In Nederland zit er qua bestelbedrag, weinig verschil zit tussen frauduleuze en legitieme transacties. Dit verschil is wel goed zichtbaar in Noorwegen: daar bestellen fraudeurs wel vaak producten of diensten die veel duurder zijn.

Verschil tussen Nederland en Noorwegen

Boeven zijn vaak in de nacht actief!

Verder blijkt uit de analyse onder andere dat de meeste fraude-transacties juist plaatsvinden wanneer de meeste consumenten niet online shoppen. Te denken valt aan eerste of tweede kerstdag of midden in de nacht. Juist wanneer jij als webwinkelier lekker aan het slapen of feesten bent, wordt je webshop dus relatief vaak bezocht door fraudeurs. Webwinkeliers doen er dus goed aan om na alle reguliere drukte op dit vlak niet te verslappen, wanneer ze zelf ook handmatig fraude willen ontdekken.

Ook verraden oplichters zichzelf door in korte tijd, met dezelfde creditcard, herhaaldelijk bestellingen te doen bij één en dezelfde webwinkel. Dit doen ze ook nog eens tien keer sneller dan ene legitieme creditcardeigenaar die online shopt. De analyse toont ook aan dat oplichters de bestelde producten het liefst op algemene bezorgadressen laten bezorgen, zoals postkantoren of afhaalpunten. Deze zijn niet direct gekoppeld aan hun persoonlijke identiteit.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten