menu

Bereik de media met jouw webwinkel-foto’s

Wil je persaandacht voor jouw webwinkel-foto’s? Overweeg dan de Persbeeldwinkel eens. Een online beeldbank met allerlei foto’s op het gebied van onder andere wonen, werken, kinderen en duurzaamheid. De foto’s kunnen gratis gedownload worden in hoge kwaliteit, door bijvoorbeeld redacteuren en bloggers. Webwinkels en merken leveren, tegen betaling, de beelden.

Blader je als webwinkelier wel eens met een jaloers gevoel door allerlei tijdschriften, of online door blogs en nieuwssites waarbij je allerlei foto’s tegenkomt en je bedenkt, “zo’n foto heb ik ook in mijn webwinkel. En misschien is die nog wel beter!” Dan komt de Perswinkel met een nieuwe dienst, speciaal voor jou. De Persbeeldwinkel.

Beeldbank brengt jouw productfoto’s in de media
De oprichter is Marianne Sijberden, die zelf eigenaar is van PR-bureau De Perswinkel. Zij verzorgt persberichten voor webwinkels en kwam tijdens haar werk er regelmatig achter dat niet het nieuws, maar het beeldmateriaal bruikbaar bleek. Of dat een persbericht soms financieel niet past bij het budget van een kleine webwinkelier, omdat die al zijn geld had uitgegeven aan online materiaal voor de webwinkel zelf. Daar moest iets op gevonden worden! Dit werd uiteindelijk de beeldbank. Een speciale website die kan fungeren als ontbrekende schakel tussen de media, en het prachtige werk van webwinkeliers. Media zitten soms te wachten op net die ene foto, terwijl een webwinkelier vooral erkenning, bekendheid en traffic zoekt.

Media blij
Media-mensen die werken voor een tijdschrift of krant moeten regelmatig snel een rubriek vullen met wat leuke afbeeldingen. Kinderkleding-suggesties bijvoorbeeld, voor deze herfst/winter-collectie. Vaak hebben ze zelf al een paar foto’s vanwege een artikel dat in het blad staat, maar willen ze het aanvullen met enkele andere foto’s. Dan kunnen ze zelf tijd steken in het vinden van productfoto’s van webwinkels en daar vragen om toestemming en de juiste resolutie. Een beeldbank is dan een uitkomst. Een website met foto’s waar media deze kosteloos en met hoogwaardige kwaliteit kunnen downloaden. Ze weten dan vooraf wat de voorwaarden zijn en halen zo net nog die deadline van vijf uur.

Webwinkelier blij
De beelden worden geleverd door webwinkels en merken die op deze wijze hun nieuwste producten kunnen tonen aan de media en vervolgens bekendheid kunnen krijgen. Want men kan de foto’s dan wel gratis downloaden, het vermelden van het betreffende merk of de webwinkel is verplicht.

 

Geïnteresseerde mediamensen die een foto willen gebruiken, kunnen zoeken op kleur, maar ook op bepaalde categorieën zoals kerst, speelgoed, en ja ook die herfst/winter-collectie. Momenteel bevinden zich zo’n negenhonderd afbeeldingen in de database, maar de bedoeling is dat deze continu wordt aangevuld. Wel opmerkelijk: “beeld wordt in principe na een half jaar weer verwijderd.” Aan de andere kant natuurlijk ook wel logisch. Op deze manier weet een redacteur bijvoorbeeld zeker dat hij beeldmateriaal van de wintercollectie 2012/2013 heeft. Een stukje kwaliteitsbewaking dus.

Perswinkel blij
Webwinkeliers die de kwaliteitsafbeeldingen van hun producten graag in de Persbeeldwinkel willen hebben staan, moeten zich daarvoor eerst aanmelden en daar zit het winstmodel voor de Perswinkel zelf, want de webwinkelier moet wel betalen voor het aanleveren van zijn foto’s. Het starttarief, voor een halfjaar, is 25 euro. Overige kosten zijn volgens de makers afhankelijk van het aantal beelden. Zo betaal je om 1 tot 5 beelden te uploaden 75 euro excl. BTW per halfjaar, terwijl je voor 51 tot 100 beelden al snel zo’n 1400 euro per jaar kwijt bent.

Bereik vergelijkbaar met een persbericht
Wat je na een aanmelding bij de beeldbank ongeveer mag verwachten, is helaas een onzekere factor. Vergelijk het met het versturen van een persbericht. Als je een mooi nieuwtje hebt en een goed bureau inschakelt dat een sterk netwerk bezit, zijn de verwachtingen hoog. Bij de beeldbank wordt alleen hoge kwaliteit geaccepteerd en heeft de uitgever een mooi netwerk van grote bladen, sites en blogs. De kans dat er dus mooie dingen gebeuren is zeer groot.

Maar net als bij het versturen van een persbericht, is die niet gegarandeerd. Dat betekent dat het  kan gebeuren dat een merk helemaal niet gedownload wordt. “Dat zou ik heel jammer vinden, want besef ook dat zo’n shop niet zo snel terug zou komen. Dus ik zal er alles aan doen om dit te voorkomen. Ik ben bij de toelating van de beelden daarom heel kritisch, niet zomaar alles komt erin”, zo geeft Marianne ons per e-mail aan, als wij vragen naar het minimale resultaat. “Ik stel mijn eigen collectie samen en weet dat ik na twee jaar pr-bureau echt wel een neus heb ontwikkeld voor wat aan gaat slaan bij de media en wat niet. Ik blijf bij voorbaat altijd eerlijk, dus slechte kansen spreek ik ook uit.”

Eerst even kennismaken? In november staat Marianne zelf op Flavourites Live, in het businessgedeelte.

Tags

Reacties