menu

Beperkingen van Google Analytics

Google Analytics StatistiekenStatistieken zijn voor webwinkeliers van essentieel belang voor het succes van de onderneming. Uitgebreide software, flexibel met andere diensten en als het mogelijk is ook nog betaalbaar. Een pakket dat voor velen naar tevredenheid werkt is Google Analytics. Maar wat zijn eigenlijk de beperkingen van Google Analytics? 

 
Het is lastig kritisch te zijn op software die kosteloos is. Het is gratis, maar zelfs als je er enkele honderden euro’s per maand voor zou moeten betalen weet ik zeker dat er nog genoeg webwinkeliers zouden zijn die gebruik zouden maken van Google Analytics. Want vooral aan het begin blijkt de software erg naar wens. De meningen zullen ongetwijfeld verdeeld zijn maar zelfs professionele bedrijven die zich richten op statistiekensoftware maken regelmatig gebruik van Google Analytics.
 
Privacy en belangenverstrengeling
Google Analytics is vrij gemakkelijk in gebruik, biedt mooie grafiekjes en voor je het weet zit je er dagelijks in rond te turen. Heerlijk om, nadat je wat geld hebt uitgegeven aan je marketing, te zien of er al mooie groene groeipercentages te zien zijn. Veel van dat marketingbudget gaat bij webwinkels op aan Google Adwords. Het is een van de meest populaire manieren om extra traffic te genereren. 
 
Google zelf erkent dat en biedt een prachtige synchronisatie tussen beide pakketten. Zelfs zo goed dat sommige mensen zich afvragen of het wel een goed idee is om dezelfde aanbieder te hebben voor de marketingsoftware én de statistieken die meten of dat geld goed besteed is. Het is tenslotte wel heel erg in het voordeel van Google zelf om Adwords als een van de meest interessante bezoekersstromen te tonen.
 
Gegevens niet 100% correct
Wat een groter probleem is voor de echte freaks, is dat de statistieken soms niet helemaal kloppen. Google Analytics meet via Javascript. Een programmeertaal die niet in elke browser werkt. Daarnaast blokkeren sommige bedrijven en gebruikers de Google Analytics robots. Zo mis je bezoekers. Het percentage dat je mist is vrij klein dus als je alleen trends of conversie percentages volgt is het geen echt probleem, maar voor grote uitgevers die het voor advertentietarieven moeten hebben van hun bezoekersaantallen is het een nadeel. 
 
Statistieken extern gehost
Naast grote uitgevers zijn ook de echte techneuten niet allemaal even blij met Google Analytics. Zij willen totale controle over de rauwe data, de zogenaamde log bestanden. Hun grootste bezwaar is recent weggenomen toen Google via een API de rauwe log bestanden deels toegankelijk maakte.  Via deze nieuwe API kan elke programmeur zelf zijn eigen statistieken ontrafelen. Toch blijft het een nadeel dat de statistieken worden gehost door Google. 
 
Als Google een update (of storing) heeft kun je niet langer bij je statistieken. De enige manier om de statistieken veilig te stellen is dus door ze regelmatig te downloaden via de export functie. Deze functie is er gelukkig gekomen. Toch blijft het een nadeel dat een externe partij jouw statistieken beheert. 
 
Profielen niet flexibel
Een beperking die wij als bureau helaas meerdere malen hebben ervaren is dat een profiel na het aanmaken niet kan worden verplaatst, of dat je niet in een nieuw profiel oude gegevens kunt importeren. Dit is geen probleem als je maar één website hebt en zelf beheerder bent, maar als bureau hebben wij tientallen Analytics profielen die we beheren voor verschillende klanten. Deze profielen kunnen niet zomaar worden losgekoppeld of verschoven. Het liefste zouden wij deze groeperen. Bijvoorbeeld alle profielen van een klant in een account voor een goed overzicht. 
 
Los van dat het voor ons minder flexibel werkt, is het voor de klant soms een nog veel groter probleem.  Stel dat je voor het installeren en instellen van het account een bureau inschakelt dan blijft dat bureau de beheerder van jouw campagne. Ook als je niet langer tevreden bent over dat marketingbureau. Je kunt niet zomaar, zonder verlies van alle gegevens tot nu toe, je campagne loskoppelen van de partij die hem gemaakt heeft. Zorg daarom altijd dat je zelf je campagne aanmaakt en later het bureau toegang geeft voor inzicht in plaats van andersom. 
 
Dit laatste probleem is al jaren bekend en je zou verwachten dat Google zoiets simpels al zou hebben opgelost. Bijvoorbeeld door toe te staan dat nieuwe accounts gegevens importeren, of door de beheerder een optie te bieden een profiel los te koppelen van een beheerder. Helaas is dit tot op heden nog steeds niet gebeurd.
 
Hoeveel kritiek mag je leveren op software die gratis is? Die in de essentie doet wat beloofd wordt, het vertonen van statistieken?

Tags

Reacties