menu

Benaderen we de mobiel al die tijd verkeerd?

Benaderen we de mobiel al die tijd verkeerd?Mcommerce is nog steeds een ondergeschoven kindje in de ecommerce-wereld. Ook zijn er procentueel meer mensen die een webwinkel via de mobiel bezoeken dan mensen die via de mobiel ook daadwerkelijk aankopen doen. Misschien is de huidige opzet wel helemaal verkeerd en moeten we mobieltjes niet zien als eindstation, maar als beginpunt van het aankoopproces…

Uit nieuw verkregen data van IMRG en Capgemini blijkt dat verkopen (in de UK) die zijn voltooid via mobiele apparaten in het tweede kwartaal van dit jaar goed waren voor bijna een kwart van de totale online verkopen die periode. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dit percentage nog maar net ruim tien procent. Een interessante ontwikkeling dus.

Om te beginnen loopt de UK vaak wel iets op ons voor, daarnaast blijkt uit een ander onderzoek dat iets meer dan de helft van de smartphone-bezitters (51%) geen aankoop heeft gedaan via hun mobiel in de afgelopen zes maanden. Het aandeel mcommerce in de totale ecommerce-sector kan dus nog steeds flink stijgen.

Toch is het momenteel zo dat het mcommerce-aanbod niet goed is afgestemd op de wens van de gebruiker. Op tablets blijken de conversiepercentages nog wel gelijk aan die van gewone computergebruikers, maar van de bezoekers die een webwinkel via een smartphone bezoeken, bestelt maar een klein gedeelte echt direct. In de UK loopt een kwart van de bestellingen via mcommerce, ongeveer een derde (34%) van al het bezoekersverkeer van ecommerce-sites is mobiel (ter vergelijking: in Q2 2012 ging het om 21,1%). Dat kan dus al beter, en is van smartphones en tablets samen. Bij bezoekers die via een smartphone binnenkomen is het percentage dat overgaat tot een aankoop momenteel echt nog klein.

En daarin ligt dus de taak van de moderne webwinkelier om een goed werkende mobiele site voor te schotelen aan de consument. Waar een internetgebruiker achter een desktop nog best even wat wil doorlezen, zoeken en aanklikken om zich te kunnen aanmelden als klant en om de daadwerkelijke bestelling te voltooien, daar moet dat op een mobiel apparaat allemaal veel makkelijker en sneller gaan. Op zo’n apparaat wil een klant niet eerst allerlei kleine priegelknopjes aanklikken met z’n veels te grote vingers, al swipend of mis typend een reeks aan verplichte invoervelden invullen en op zeer omslachtige manieren betalen. Het werkt niet. Gebruikers haken af, nog eerder en vaker dan bij een desktop-ervaring.

Je artikel reserveren?
Misschien moet de mobiel niet eens als apparaat worden gebruikt waarmee online aankopen worden gedaan en voltooid. Misschien moet de smartphone eerder dienen als een soort gids of eerste stap. De consument die ergens onderweg is, of gewoon wat tijd verdoet door met z’n smartphone te spelen en wat webwinkels te bezoeken, die moet op een zeer uitgeklede website terechtkomen waar hij laagdrempelig door het aanbod kan bladeren.

Heeft hij gevonden wat ‘ie zocht, dan drukt ‘ie enkel op een grote ‘reserveer’-button. Vervolgens kiest hij een locatie en een tijdstip via een dropdown-menu en voila. De bestelling is misschien wel niet voltooid, hij heeft wel de stap daar naartoe gezet.

Vergelijk het met het reserveren van een tafel in een restaurant. En het kan nog gekoppeld worden aan een mobiel nummer of e-mailadres maar het is de vraag of dat al nodig is. Na het werk – of wanneer de smartphone-gebruiker dan ook z’n tijdstip heeft uitgekozen – rijdt hij langs het afhaalpunt (dat kan een stenen vestiging van de webwinkel zijn), bekijkt hij zijn reservering en betaalt hij ter plekke.

Waarom ook niet? Voor een webwinkel moet het toch niet heel veel uitmaken wáár de klant uiteindelijk zijn betaling doet? Of dat nou op de mobiele site is of een paar uur later op een fysiek punt, de klant betaalt uiteindelijk gewoon. Het voordeel voor de klant is in ieder geval dat hij nu op een makkelijke en bekende, vertrouwde manier kan betalen in plaats van dat ‘ie moet priegelen met kleine schermpjes en dito invoervelden. Dan moet er wel een vestiging in de buurt zijn natuurlijk, maar een speler die dit aan kan bieden onderscheidt zich hiermee wel gelijk van zijn concurrent.

Click and collect steeds populairder
Dat wat hierboven staat beschreven prima kan werken, blijkt wel uit het eerder aangehaalde onderzoek, waarin naar voren kwam dat ‘click and collect’ in populariteit is gestegen. Bij multichannel-retailers was deze tak goed voor 16% van de totale online verkopen, daar waar het in dezelfde periode vorig jaar nog maar 12% was. Een jaarlijkse groei van 33 procent.

En dat het werkt heeft Halfords in het Verenigd Koninkrijk ook wel bewezen. Die introduceerde drie jaar geleden hun click-and-collect-service en nu wordt 86%(!) van al hun online verkopen behaald door het in de winkel ophalen van online gemaakte bestellingen. Misschien moeten meer webwinkeliers de mobiele ervaring zo benaderen. Niet langer een webwinkel één op één vertalen naar een mobiele shop, maar de mobiele site gebruiken als aanjager voor het in de winkel of bij een afhaalpunt ophalen en betalen van online bekeken en gereserveerde producten.

Tags

Reacties