menu

Ben jij ook de penarie in januari?

Ben jij ook de penarie in januari?Zo. De feestdagen zijn weer allemaal achter de rug, de kerstvakantie is ten einde en het gewone leventje begint weer. En dat merken veel webwinkeliers ook, want het is voor velen van hen een rustige, soms zelfs té rustige periode. Als er al drukte is, wordt die vooral veroorzaakt door retouren. Ervaar jij dat ook zo? En is het wel allemaal zo erg?

Voor veel webwinkels is december een topmaand. Met sinterklaas, kerst en mensen die hun eindejaarsbonus op hun rekening bijgeschreven zagen worden is dat natuurlijk makkelijk te verklaren. Januari is weer een ander uiterste. Het is niet alleen een feestdagloze maand, het is ook nog eens de maand na december en dus doen veel consumenten het wat zuiniger aan.

Dat is ook iets wat een webwinkelier die actief is op het Webwinkel Forum opviel. Die had in november al geschreven over het uitbleven van de feestdagen-conversie in zijn webwinkel, iets wat uiteindelijk wel goed kwam, en merkte nu ook dat januari niet zo goed liep. De verkopen bleven uit.

Verkoper van dieetpillen boert goed in januari
Er waren – gelukkig voor de ecommerce-sector – genoeg anderen die géén slechte verkoopcijfers zagen deze week. Zo heeft de eigenaar van een webwinkel waarin dieet-artikelen worden verkocht, natuurlijk niks te klagen over deze maand. Januari is bij uitstek de maand waarin mensen besluiten nu eens echt goed af te vallen en zo’n webwinkel die vaart daar natuurlijk wel bij. De verkoper van flessen wijn merkt deze maand wel een sterke daling in de dagelijkse bestellingen. Een wijnkistje leent zich natuurlijk perfect als kerstgeschenk en dan is het dus logisch dat de maand december het beter doet dan januari.

Of je webwinkel het in januari nu iets rustiger heeft, kan dus van verschillende factoren afhangen. Bij de een speelt het heel erg mee dat januari juist de maand is waarbij zo’n webwinkel vaker wordt bezocht, terwijl de ander het juist echt moet hebben van de laatste maanden van het jaar. Zo is het natuurlijk hartstikke logisch dat een zwembroekenshop het aan het begin van de zomer beter zal doen dan aan het eind van het jaar. Als het goed is, hou je hier als webwinkelier ook rekening mee. En in dat gevoel hoeft het dus geen ramp te zijn als je het jaar erg rustig begint.

Rustige periode? Bekijk dan kritisch je webwinkel!
De verkoop loopt dan misschien wat minder goed, maar daar heb je hopelijk financieel op ingespeeld door in de goede maanden wat extra geld achter te houden, zodat je nu niet in de problemen komt. Als je dat hebt gedaan, dan kan je deze periode van het jaar aangrijpen om net wat langer en kritischer naar je webwinkel te kijken. En ook om terug te kijken naar het afgelopen jaar.

Wat ging goed en wat liep vooral níét? Welk marketingbudget betaalde zichzelf uiteindelijk niet terug en welke reclamestunt was direct een hit? Welk product moet je uit je assortiment halen en welke nieuwe artikelen kun je er voor komend jaar juist inkopen? Moet je het personeel uitbreiden? Ga je meer uitbesteden of juist de teugels steviger in handen nemen? Januari kan zo mooi een maand van bezinning worden waarin je het fundament legt voor de rest van het jaar.

Toch knallen in januari? Het kán wel!
Is evalueren voor jou niet het moment maar heb je net nieuw assortiment binnen en moet je dus nu wel even knallen, ook al gaat het even minder makkelijk? Het is aan jou, want natuurlijk kan het wel. Verschillende webwinkels breiden juist nu het assortiment uit en doordat over het algemeen de marketingbudgetten direct na kerst overal omlaag gaan, brengt dit natuurlijk ook kansen voor diegenen die nu wel wat te besteden hebben.

Advertentieruimte zou je nu goed moeten kunnen inkopen en de concurrentie is waarschijnlijk beter te overzien. Nog even en dan is het Valentijnsdag, of als dat voor jouw artikelen niet past, bedenk dan gewoon wat voor jou een mooie feestdag zou kunnen worden. Kerst is zeker niet de enige periode dat er goed mag worden uitgepakt!

Tags

Reacties