Ben jij al klaar voor het winterweer?

Ben jij al klaar voor het winterweer?Het begint nu echt koud te worden en er wordt zelfs weer gesproken over een mogelijke Elfstedentocht. Consumenten zijn daardoor steeds meer op zoek naar echt winterse producten. Sleeën, schaatsen, handschoenen, dikke wintertruien, antivries en ijskrabbers zijn dan ook populaire producten in de online warenhuizen. Maar spring jij ook al in op deze koude periode?

Sinds de tweede week van januari begon het echt koud te worden, waarbij meerdere dagen achter elkaar een temperatuur van onder de nul graden werd bereikt. Tel daarbij de sneeuw en de dichtvriezende meertjes en je weet: de winter is nu écht begonnen. En dit jaargetijde laat consumenten snakken naar nieuwe schaatsen, extra ijskrabbers en een mooie wintertrui. Online warenhuizen zijn hier slim op ingesprongen en hebben hun nieuwsbrieven en websites er op aangepast.

Zo biedt Bol.com op de homepage ‘Winters korting!’ aan waarbij er reclame wordt gemaakt voor afgeprijsde schaatsen, sleeën en elektrische dekens, maar ook pureestampers en soeppannen. Nu weet Bol.com iedere dag wel weer iets in de aanbieding te gooien en er een leuk overkoepelend thema aan vast te hangen, maar het laat toch ook weer zien handig en snel in te kunnen springen op de actualiteit.


Wehkamp houdt niet van de winter?
Wehkamp laat op zijn homepage helaas niks zien wat wijst op winterse tijden. Sterker nog, de modellen op de voorpagina hebben vrijwel allemaal korte mouwen of dunne kleding aan. HEMA daarentegen laat wel pontificaal schaatsen zien op de homepage maar helaas wel onder de fold. HEMA heeft zelfs nog een leuke actie: zolang het vriest worden online bestelde schaatsen gratis thuisbezorgd!


De Bijenkorf verkoopt weliswaar geen schaatsen, maar dat weerhoudt ze er niet van om adequaat in te springen op de actualiteit. Op de homepage wordt er reclame gemaakt voor ‘wintermusthaves’, waarbij de consument na doorklikken terechtkomt op een pagina vol met laarzen, mutsen, sjaals en warme winterjassen.

V&D laat je klikken en klikken…
V&D maakt op de homepage zowel reclame voor schaatsen als voor winteraccessoires. En klikken we op de schaats-banner dan komen we op een pagina terecht waarbij er eerst reclame wordt gemaakt voor kleding. Pas na het wéér klikken op een banner waar ‘shop schaatsen’ op staat, komen we terecht op een categoriepagina waar schaatsen worden verkocht. Slim, maar niet echt gebruiksvriendelijk…

Blokker maakt pas helemaal onderaan de homepage gewag van de winterse artikelen die ze verkopen. Onder de noemer ‘Eindelijk winter!’ worden onder andere een sleeschotel, een elektrische deken en antislipzolen met spikes aangeprezen. Blokker-dochter Intertoys maakt op de homepage reclame voor schaatsen, sleeën, oorwarmers en hoofdbanden. Bart Smit, ook eigendom van Blokker Holding, maakt al wat pontificaler reclame voor hun winterproducten en heeft er zelfs een categorie ‘winterspeelgoed‘ voor in het leven geroepen. Scapino showt op de homepage niet alleen hun snowboots en schaatsen, maar maakt ook reclame voor hun wintercollectie onder de naam ‘Hollandse schaatspret!’.

Wat doe jíj met dit weer?

Zoals je hierboven ziet zijn er genoeg ‘grote jongens’ die vanwege het koude weer wat doen met de homepage, aanbiedingen of categoriepagina’s. En bovenstaande voorbeelden moeten toch ook wel het een en ander qua inspiratie opleveren. Heb jij je webwinkel al aangepast zodat winterse consumenten ook bij jou aan hun trekken komen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten