menu

Belgische retail flink actief met ecommerce

België verwacht groei in ecommerceHet Belgische vertrouwen in ecommerce is gegroeid. Meer dan acht op de tien webwinkels bij onze zuiderburen verwacht een 2-digit groei van hun omzet. Ook qua m-commerce hebben de zuiderburen hoge verwachtingen. De groei wordt vooral gestuwd door de traditionele retail die momenteel online grote stappen maakt.

E-shop Expo van start met veelbelovende groeicijfers
Vandaag start de E-shop Expo, een event vergelijkbaar met de Webwinkel Vakdagen in Nederland. Deze Belgische vakdagen kunnen rekenen op een positief en gemotiveerd publiek. De Belgische ecommerce komt echt op gang!

Het beste is de verandering in de markt zichtbaar in het aandeel van de online verkoop. In de totale omzet van de ondervraagde bedrijven bedraagt 58,1% online ten opzichte van 66,1% in 2010. Dit verschil is direct gerelateerd aan de succesvolle doorgroei in de online verkoop van een groot aantal traditionele retailers zoals e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon, Delhaize, Pierre Marcolini, en soortgelijke spelers die hun internetstrategie momenteel flink kracht bijzetten.

“Voor de markt is dit zéér goed nieuws omdat de markt van de ‘pure players’, mooi aangevuld wordt met de gevestigde retailers wat zal leiden tot meer E-commerce.” Geeft Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce aan. De voorzitster van de Belgische belangenvereniging die het onderzoek hield is in ieder geval tevreden: “Tegenover 2010 constateerden we in 2011 al een groei van 23,8% in de totale omzet van online transactie verwerkt door Belgische webwinkeliers. En voor 2012 laten wij de 1,18 miljard euro aan ecommerce-omzet van 2011 ver achter ons!”

Belgische ecommerce nauwelijks over de grenzen
Ecommerce in België lijkt zich nog steeds vooral te richten op de Vlamingen en Walen: het afgelopen jaar werd tweederde van de totale online verkoop gerealiseerd binnen de grenzen, in 2010 bedroeg het percentage nog 45%. Volgens BeCommerce is dit voor een deel te verklaren door het feit dat de traditionele food- en non-food-retailers die vooral nationaal actief zijn een flinke opmars kennen. Zo zijn Colruyt en Delhaize sterke spelers op de Belgische markt, maar nauwelijks actief in bijvoorbeeld ons land.

Volgens Ceysens is het dan ook belangrijk dat de Belgische webwinkels, ‘zeker ook de pure players’, snel over de landsgrenzen heen gaan kijken. Dit om niet verdrongen te worden door de internationale en grensoverschrijdende internethandel, zo waarschuwt de voorzitster.

Meer grote bedragen besteld
Het merendeel van de online consumenten uit België koopt voor een gemiddeld bedrag tussen de 50 en 200 euro. Eén op de tien online aankopen ligt boven de 500 euro. In 2010 waren het nog maar één op de twintig die zich waagden aan zulke grote bedragen online. Dit zou een teken kunnen zijn dat ook de Belgische consument steeds meer vertrouwd raakt met het online bestellen. De populairste categorieën online zijn elektronica (38%), huis & tuin (36%) kleding & mode (34%), entertainment (34%) en hard- en software (28%).

Betaalkaarten serieus alternatief voor creditcards
Als online betalingsmiddel zijn de creditcards zoals Visa en MasterCard bij de pure-players de absolute koploper. 95% van de ondervraagde webwinkels biedt deze betalingsmogelijkheid aan. Maar het aanbieden van de normale pinpas als betalingsmogelijkheid zit duidelijk in de lift: bij meer en meer pure players kunnen klanten nu ook betalen met Bancontact/Mister Cash (81% in 2011 t.o.v. 65% in 2010). Een interessante ontwikkeling voor het Nederlandse iDeal dat graag de grens over wil.

Logistiek kan beter, m-commerce wordt ingezet
Op logistiek gebied zijn er ook bij onze zuiderburen nog voldoende punten waarbij verbetering gewenst is. Zo wil de Belgische consument track&trace en ervoor kunnen kiezen om een bestelling in een bepaald tijdslot te laten bezorgen. Er zijn echter nog niet veel webwinkeliers die dat laatste standaard aanbieden.

Waar webwinkeliers wel wat meer op zullen inzetten is m-commerce, de online verkoop via tablets, smartphones en andere mobiele apparaten. Eén op de zes retailers heeft aangegeven het in zetten om de klant te bereiken en de helft is van plan om er in de toekomst mee aan de slag te gaan. “Er is dus nog heel wat groeipotentieel voor verkoop op afstand via mobiele toepassingen. 71% van de respondenten verwacht dan ook, net als ik, een extra omzet door het toepassen van M-Commerce!”, aldus Ceysens.

Tags

Reacties