Ecommerce News

Belgische retail: ‘bestel bij ons, niet bij Amazon of Bol’

Belgische retail: ‘bestel bij ons, niet bij Amazon of Bol’

In een open brief doen 26 Belgische ondernemers een oproep aan consumenten om bij Belgische webwinkels te kopen. En niet bij grote buitenlandse spelers als Amazon, Bol.com of Alibaba. De noodroep draait volgens hen om solidariteit en niet om protectionisme.

Het plan komt van Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel. Hij wilde graag een oproep doen aan alle consumenten in België om bij het doen van online aankopen te denken aan de vaderlandse ondernemingen.

Oproep na komst coronavirus

Die oproep is niet los te zien van het coronavirus dat ons land teistert. Uiteraard met de vele doden en zieken, maar ook met een economische crisis, nu veel bedrijven hun deuren (moeten) sluiten. “Het gedrag van de klanten zal de komende maanden cruciaal worden voor de manier waarop de kleinhandel deze crisis doorstaat”, aldus Schotte.

Klantengedrag bepaalt of kleinhandel crisis doorstaat.

Hij vervolgt: “Velen in de sector hebben hun deuren al gesloten nog voor de overheid daarom vroeg. We hebben dat gedaan uit veiligheid voor onze werknemers én onze klanten. Nu vragen we aan hen ook het vertrouwen en de steun om deze moeilijke tijden door te komen.”

We vragen aan klanten het vertrouwen en de steun.

De brief is ondertekend door retailers als Brantano, Di & PLanet Parfum, Fnac – Vanden Borre, FUN, JBC en Schoenen Torfs.

De complete brief:

Beste klant,

De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen geconfronteerd worden, kent een ongeziene en groeiende omvang. Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn. Hoe wij na deze crisis als maatschappij met elkaar zullen omgaan, zal in de loop van de volgende weken worden bepaald. Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, ons denken en ons omgaan met elkaar.

Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was

Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald. Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit. De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig.

Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen. Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers. Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief onze winkels te sluiten. Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was.

Retailers blijven ten dienste staan van de consument

Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant. 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn. Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument. Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden, moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra, die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren. Tienduizenden, mogelijks méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en tijdelijke werkloosheid. In deze omstandigheden gaat onze dank ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post- en koeriersbedrijven, die zorgen voor de levering van al die goederen.

Koop op Belgische webshops

Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona. Als sector vragen wij ook úw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken? Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijks is de zoekervaring beter. Toegegeven.

Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal).

Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

Deel dit artikel
Dirkjan

Geschreven door

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Alle artikelen van Dirkjan

Gerelateerde berichten