menu

Belgische bank Belfius stapt in ecommerce

Belgen kopen veel online, maar een groot gedeelte daarvan vindt plaats over de grens. Belfius, een grotere bank in België wil daar wat aan gaan doen en is een samenwerking aangegaan met zeven bedrijven om Belgische ondernemers verder te helpen in hun ecommerce-avontuur. Al zijn wij persoonlijk niet over alle partijen even enthousiast.

Het Belgische Belfius is een bank-verzekeraar met een sterk maatschappelijke focus en bedient ruim 3,5 miljoen klanten, waaronder 200.000 ondernemers. Het ziet grote kansen in ecommerce in het land. Vorig jaar kochten onze zuiderburen voor maar liefst 5,6 miljard euro via internet – een groei van 15% – maar 42% van dat bedrag ging naar buitenlandse webshops. Een gemiste kans dus voor ondernemingen en zelfstandigen van Belgische bodem, zo is de bank van mening. En dus is het een samenwerking aangegaan met zeven bedrijven om haar klanten te helpen die kansen te benutten.

De samenwerking betreft één marketingspecialist, drie softwarepartijen en drie betaaloplossingen. Als klant kun je ervoor kiezen om van alle drie de sectoren gebruik te maken, maar als je al webwinkelsoftware of een deal met een PSP hebt, kun je er ook voor kiezen om met één partij een samenwerking aan te gaan. Het voordeel om dat via Belfius te doen is natuurlijk dat je bank je hierbij kan adviseren en Ulrike Pommée, woordvoerder bij Belfius, geeft telefonisch aan dat ze extra scherpe aanbiedingen hebben onderhandeld bij de diverse spelers.

Webwinkelsoftware via Zibbra, SEOshop en EasyOrder
Qua softwareplatform biedt de bank de keuze tussen het Belgische Zibbra voor een maatwerkwinkel, EasyOrder voor een bestelapp of SEOshop als SaaS-oplossing. Nederlandse lezers weten dat wij altijd graag ook de details uitzoeken, want als je iets bij een webwinkel bestelt wil je zeker zijn dat niet alleen de voorpagina werkt maar ook de retouren, een beveiligde betaalomgeving, klantenservice en andere voorwaarden. De samenwerkingspagina van Zibbra ziet er netjes uit maar als we even verder klikken naar de algemene voorwaarden- of privacypagina van het bedrijf dan zien we daar een lege pagina, waar wij dus onze bedenkingen bij hebben. Belfius kan telefonisch helaas niet verklaren waarom zij juist deze partij aanbevelen aan hun klanten.

EasyOrder lijkt ons in ieder geval een meer betrouwbare partij en levert je een app. Het richt zich daarmee eigenlijk op fysieke retailers zoals bakkers, broodjeszaken en cafetaria’s. Het is gevestigd in Kortrijk en lijkt in België al enkele mooie klanten te hebben.

En SEOshop doet dus dienst als SaaS-oplossing. “SEOshop biedt alle mogelijkheden om online succesvol te worden, niet alleen in België maar ook in de rest van Europa. Dat past perfect bij onze visie”, geeft de woordvoerder van Belfius telefonisch aan. Momenteel zijn er zo richting de duizend Belgische webwinkels via SEOshop actief. Dat is dus inclusief Nederlandse ondernemers die ook een Belgische variant van hun webwinkel in de lucht hebben.

SEOshop zelf hoopt met de samenwerking enkele honderden klanten nieuwe klanten aan te sluiten. “In vergelijking tot hoe het in Nederland gaat, kiezen Belgische ondernemers niet zomaar via Google voor een softwarepartij als fundament van hun bedrijf”, geeft marketingmanager Bertram Welink desgevraagd aan. “Deze samenwerking stimuleert ons zeker om iemand dedicated op de Belgische markt te zetten die de Vlaams- en Franstalige markt voor ons verder kan openbreken.”

Mollie, Ingenico en HiPay als PSP
Uiteraard moet er ook betaald worden. Daarvoor raadt Belfius de betaaloplossingen van Mollie, Ingenico en HiPay aan. Die laatste is sterk op de Franse markt aanwezig en sluit goed aan op maatwerkoplossingen als PrestaShop die ook in het Waalse deel van België populair is. Ingenico heeft deels een Belgische achtergrond en is een grote Europese speler met meer dan 250 betaaloplossingen.

Misschien is de meest bijzondere keuze wel dat de bank Mollie ziet als een van de top drie Belgische spelers voor financiële transacties via bijvoorbeeld MisterCash. Banken zijn natuurlijk de beste referenties die je je als PSP maar kunt wensen. Al zal de sterke integratie bij SEOshop hier waarschijnlijk ook wel hebben meegespeeld. Zo is Mollie ook het bedrijf dat SEOshop Payments technisch mogelijk maakt en sluit het naar eigen zeggen momenteel al tientallen Belgische klanten per dag aan.

Marketing verloopt via Cap47
Om van je webwinkel een succes te maken moet je scoren in zoekmachines. Voor de marketing van je webshop raadt Belfius Cap47 aan. Het is een erkend partner van SEOshop en werkt naar eigen zeggen ook voor ATOS Worldline, Hogeschool Universiteit Brussel en enkele andere serieuze Belgische spelers.

Al met al is het een lovenswaardig initiatief van Belfius. Het is altijd interessant om te zien dat instellingen als banken zich dieper in de ecommerce willen storten. Maar juist omdat zij als relatieve buitenstaander niet alle kennis paraat hebben, moeten ze er maar op vertrouwen dat degenen met wie ze in zee gaan precies dat kunnen leveren waar de klant naar op zoek is. In zulke gevallen zal het ons niet verbazen als simpelweg het bedrijf met de mooiste pitch er met de deal vandoor gaat, terwijl de bank – die door de klant uiteindelijk toch als eindverantwoordelijke wordt gezien – waarschijnlijk niet eens weet of dat bedrijf nu wel écht de beste optie is.

Tags

Reacties