menu

België organiseert wederom Dag van de Webshop

België organiseert wederom Dag van de WebshopSinds 2011 kent België een heuse Dag van de Webshop. Een actie die is opgezet om het Belgische ecommercelandschap te promoten en waarbij alle aangesloten webwinkels exclusieve kortingen aanbieden. Dit jaar is het zelfs geen, maar drie dagen lang. Van donderdag 6 tot en met zaterdag 8 november.

Volgens de organisatie is hiervoor gekozen omdat klanten voor grote aankopen nou eenmaal meer tijd nodig hebben. “Als zij bijvoorbeeld donderdag zien dat er kortingen zijn op een zetel, willen zij eerst overleggen met hun partner”, zo valt te lezen bij magazine Gondola. De Dag van de Webshop is dit jaar dus omgedoopt tot Dag van de Webshop XL. Meer dan 300 Belgische webwinkels hebben zich inmiddels bij de actie aangesloten.

Het zijn niet alleen webwinkels die de Dag van de Webshop – die nu dus al voor de vierde keer wordt georganiseerd – omarmen, het initiatief wordt ook ondersteund door onder andere PostNL, BeCommerce en Comeos. Die laatste zegt in de persoon van CEO Dominique Michel het evenement te steunen om twee redenen: “de diversiteit aan winkels die deelnemen en de positieve aandacht voor online handel.” Hij vervolgt: “Zowel hele grote als kleine eenmanszaken doen mee. En ondertussen groeide het aantal deelnemers van 200 vorig jaar tot maar liefst 300 dit jaar.” In 2011 zouden er “enkele honderden” interesse hebben getoond en in 2012 was de animo alweer wat groter.

De Dag van de Webshop draait dus niet zozeer om de websop an sich, maar vooral om de Bélgische webshop. Want daar houden de Belgische consumenten toch veel van, zo blijkt uit het jaarlijkse ecommerce-onderzoek van het eerdergenoemde Comeos. Maar liefst 43% van de Belgische consumenten koopt uiteindelijk liever bij een Belgische webwinkel. “Voor ons is dat reden genoeg om onze Belgische webshops in de kijker te zetten”, aldus Michel.

Dit jaar doen webwinkels als Wehkamp, Leen Bakker, Sunweb, Proxis, Makroshop, C&A, Miele, Shoe Discount en Pabo mee.

Tags

Reacties