menu

Belgen vinden prijs belangrijker dan Nederlanders

Wij Nederlanders krijgen vaak – vooral van de Belgen – te horen dat we zo op de centjes letten. Maar recent onderzoek wijst uit dat online consumenten uit ons land meer waarde hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs. En dat terwijl Belgen wél de meeste waarde hechten aan de laagste prijs.

Deze opmerkelijke conclusie komt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren onder vijfduizend online shoppers verdeeld over negen landen. Hieruit blijkt dat het bestelgemak, de prijs van het product en de korte levertijd bij zowel Nederlanders als Belgen in de top drie staan van de belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop.

Bestelgemak boven goede prijs

In Nederland wordt door consumenten bestelgemak het vaakst (78 procent) in de top drie gezet, gevolgd door de productprijs (74 procent) en korte levertijd (64 procent). Bij onze zuiderburen liggen de verhoudingen iets anders. Die hechten het meeste waarde aan de laagste prijs, iets wat men wellicht eerder bij ons Nederlands zou verwachten.

Waar het meest waarde aan wordt gehecht bij online kopen

Zoals je van een verpakkingsbedrijf mag verwachten, werd er ook onderzoek gedaan naar verpakkingen. Zo blijkt dat klanten wegblijven als een webwinkel de verkeerde verpakking gebruikt. Het zijn vooral te grote verpakkingen bij bijvoorbeeld kleding of schoenen die voor ergernissen zorgen.

Klant wil meer betalen voor stevigere verpakking

Het is zelfs zo erg dat wanneer een webwinkel meer dan eens een bestelling in een onaangepaste verpakking verstuurt, één op de tien shoppers niet opnieuw bij deze shop zou bestellen. Ook zegt zo’n zestig procent dat ze liever minder verpakking hebben en dat ze hier zelfs voor willen betalen. Een kwart van de ondervraagden wil best meer betalen voor een stevigere doos en één op de zes zou willen bijlappen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen, zodat producten gemakkelijker geretourneerd kunnen worden.

30% ontving beschadigd pakketje

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat drie op de tien consumenten het afgelopen jaar wel eens een beschadigd pakketje heeft ontvangen. Voor 38 procent is het reden genoeg om de desbetreffende webwinkel de rug toe te keren. Benadeelde klanten melden het dan niet aan de online retailer, maar dertig procent deelt hun negatieve ervaring wel met anderen.

Tags

Reacties