Belgen kochten 12% meer online dan vorig jaar

Belgen kochten 12% meer online dan vorig jaar

In de eerste drie maanden van dit jaar deden 7,4 miljoen Belgen 23 miljoen aankopen en daarmee werd voor 2,73 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van wat er in dezelfde periode vorig jaar werd uitgegeven.

Dit blijkt uit de laatste cijfers van Becommerce, dat met haar Market Monitor de situatie van ecommerce in België regelmatig in kaart brengt. Hieruit blijkt dat niet alleen het online gespendeerde bedrag is toegenomen, ook het aantal kopers (+3 procent) en het aantal uitgaven (+7 procent) stegen opnieuw.

Ecommerce goed voor 18% van de markt

Voor directrice Sofie Geeroms tonen de resultaten aan dat steeds meer Belgische consumenten hun weg weten te vinden naar de webshops. “Het belang van online winkelen blijft toenemen en is nu al goed voor zo’n 18 procent van de totale markt.”

Belgische consumenten bestellen met name producten en diensten online vanwege het gemak wat het met zich meebrengt, de lagere prijzen het feit dat er tijd mee bespaard kan worden. Daar tegenover staan enkele nadelen zoals verzendkosten en het gebrek aan contact met het product. Ook het vooraf betalen wordt als een obstakel gezien, terwijl langere levertijden steeds meer als een ongemak gelden voor de Belgische klant.

Bancontact meest populaire betaalmiddel online

Wanneer Belgen moeten betalen voor hun online gekochte producten of diensten, doen ze dat vooral met Bancontact. Was de kredietkaart in het eerste kwartaal van vorig jaar nog het meest populair (met 49 procent), de drie kwartalen die daarop volgden, stond Bancontact aan kop, met 51 procent. PayPal wordt door 28 procent van de online shoppers gebruikt.

Smartphone en tablet naderen computer

Online shoppen gebeurt steeds minder op de computer (nog wel 28 procent), terwijl de tablet steeds populairder wordt. Zo’n 11 procent van de online uitgaven wordt via dit apparaat voltooid. “De smartphone heeft het momenteel nog moeilijk om zijn plaats in de online uitgaven te veroveren met een aandeel van 6 procent, maar kan toch rekenen op 11 procent van alle online aankopen.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten