Belg koopt voor €616 miljoen aan boodschappen in buitenland

Belg koopt voor €616 miljoen aan boodschappen in buitenland

Crossborder ecommerce wordt alsmaar populairder in België. Momenteel doet één op de drie Belgen haar online boodschappen in het buitenland. Vooral online shoppen in Frankrijk is erg in trek.

Vorig jaar werd er maar liefst 616 miljoen euro uitgegeven in online shops die zich niet in België, maar in het buitenland bevinden. Dit bedrag is een toename van 4,6 procent ten opzichte van de situatie in 2017.

Meer online aankopen in Frankrijk

Het is met name Frankrijk dat een populaire eindbestemming is voor crossborder-shoppers. Vorig jaar werd bij de zuiderburen voor maar liefst 273 miljoen euro bij elkaar geshopt. Hier werd in een jaar tijd plots 7,5 procent meer uitgegeven. En als je kijkt naar de ontwikkeling in de afgelopen tien jaar, dan spreekt men zelfs van een stijging van 71,7 procent.

De ontwikkeling van crossborder ecommerce in België.
De ontwikkeling van crossborder ecommerce in België.

Fevia: ‘schroef accijnzen en taksen terug’

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie roept na het zien van deze cijfers de regering op om accijnzen en taksen terug te schroeven, zodat de consument hopelijk weer bij vaderlandse webwinkeliers wilt bestellen in plaats van goedkopere retailers in Nederland of Frankrijk.

Onderzoek van het Prijzenobservatorium twee jaar terug liet al zien dat voedingsproducten in ons land gemiddeld 10,3 duurder zijn dan in Frankrijk, 11,7 procent duurder dan in Nederland en 10,2 procent dan in Duitsland.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten