menu
lightspeed ecommerce

Bedrijven bestellen steeds vaker online

Ecommerce is niet langer alleen het speelveld van consumenten, ook bedrijven vullen hun winkelwagen steeds vaker online. Bijna 40 procent van de ondernemingen in ons land heeft het afgelopen jaar online een bestelling geplaatst voor het bedrijf.

B2b ecommerce is sterk in opkomst. Webwinkels die (alleen) aan zakelijke klanten leveren, worden steeds professioneler en zijn soms haast niet te onderscheiden van de gelikte websites die zich richten op consumenten.

Tractoren worden al voor kwart online besteld

Bedrijven bestellen op het internet vooral kantoorartikelen, maar ook hele machines en tractoren worden al voor een kwart online besteld. Dat blijkt uit de B2B e-commerce Markt Monitor, een eerste onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL naar het bestelgedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de b2b ecommerce.

Bij groothandel 275 online orders per jaar

Zakelijke dienstverlening is de branche die het meest online bestelt. Hier geeft de helft van de ondervraagden aan een bestelling via het internet te hebben voltooid. De meeste online bestellingen worden gedaan bij groothandels. Daar plaatsen de werknemers die er verantwoordelijk voor zijn gemiddeld 275 orders per jaar. Het meeste geld daarentegen wordt uitgegeven onder producenten; zij besteden gemiddeld meer dan 83 duizend euro per jaar.

Kantoorartikelen zijn in trek online

De populairste productsoort om online te bestellen zijn kantoorartikelen. Zo gaf 39 procent van alle ondervraagden aan dat zij dit via het internet aanschaffen. Ook computers en randapparatuur zijn populair (online besteld door 34 procent). Toch zijn het niet alleen deze relatief kleine producten die online in trek zijn, ook grote, specialistische producten als machines, werktuigen en vervoersmiddelen worden voor een kwart online besteld.

De zakelijke online besteller lijkt in feite best op de particuliere online shopper, aangezien 70 procent van de zakelijke bestellers webwinkels vergelijkt op prijs. En 59 procent selecteert online shops op aspecten als de bezorgsnelheid, de keuze van vervoerder en de mogelijkheid om te leveren op een specifiek moment.

Tags

Reacties