menu

Bazaroo brengt winkelcentrums online

Bazaroo ontwikkelt online winkelcentrumBazaroo zou wel eens de sleutel kunnen zijn voor de definitieve samensmelting tussen de offline winkelstraat en de ecommerce. De Edese internetonderneming heeft namelijk een systeem ontwikkeld waarmee vanuit een centrale database online winkelcentra kunnen worden geleverd. Diverse gemeenten zoals Ede, Oss, Tiel en Hulst maken al gebruik van hun diensten en hebben hun winkelcentrum nu dus ook online staan.

Al sinds er webwinkels zijn wordt er nagedacht over hoe dit op een mooie manier gepresenteerd kan worden. Want het probleem van webwinkels, ten opzichte van de stenen winkels waar we allemaal zo bekend mee zijn, is vaak toch dat de ‘feel & touch’ ontbreekt. Waar een stenen winkel vaak uitnodigt tot binnenlopen, omdat het pand er bijvoorbeeld mooi uitziet of omdat de vitrine vol staat met allerlei interessante spulletjes, daar is de drempel bij een webwinkel veel hoger. Er moet immers eerst een url worden ingetikt of een link worden aangeklikt. Je kan op het internet niet gewoon even rondlopen en zo zien welke winkels een bezoekje waard zijn.

Toch zijn er in de loop der jaren dit soort pogingen ondernomen. Er werden online winkelstraten en online winkelcentra geopend. Met de onbedoeld foute gedachte dat het idee van een winkelstraat of –centrum één op één moet worden vertaald naar het online equivalent. En dus kreeg je crappy 3D-winkelcentra of websites die met veel te veel plaatjes een online winkelstraat moesten voorstellen.

De winkelcentra die door Bazaroo zijn opgeleverd zijn wat dat betreft heel anders. Winkelcentrum Ede bijvoorbeeld, dat zich presenteert als ‘hét warenhuis van Midden-Nederland’, heeft een overzichtelijke homepage, waarbij gelijk een aantal dingen opvallen. Bovenin staan foto’s die zijn gemaakt rondom het winkelcentrum, wat de bezoeker een gevoel van herkenning moet geven. Daaronder staan de unique selling points van dit online winkelcentrum: “Winkel lokaal bij je vertrouwde winkels; betaal veilig, gewoon met iDeal; Ervaar gemak, vandaag thuisbezorgd”. Als bezoeker weet je dus gelijk waarom je dit online winkelcentrum eens zou moeten bezoeken. Daaronder staat links de dagaanbieding en rechts worden in een carrousel de diverse winkels getoond door middel van een foto en een korte introductietekst. Een evenementenkalender en een impressiefilmpje maken de homepage af.

Handige pagina met alle info over winkel
Wat ook slim is gedaan, is dat de site is opgedeeld in diverse categorieën. Zo kun je zoeken op winkels/horeca – handig voor als je bijvoorbeeld speelgoed wilt kopen, maar niet weet wat voor speelgoedwinkels er zijn in de stad – maar natuurlijk ook op producten en aanbiedingen. De productpagina toont alle producten (in dit geval bijna zo’n 2500), maar je kunt filteren op productcategorie, budget en merk. Klik je ergens op de site op de naam van een winkel, dan word je meegenomen naar een pagina waarop allerlei handige informatie staat over de desbetreffende winkel. Nemen we bijvoorbeeld de pagina van Geels Ede, dan lezen we in twee alinea’s wie ze zijn en wat ze verkopen, krijgen we in één oogopslag de openingstijden, contactgegevens en locatie op Google Maps te zien en kunnen we door middel van foto’s en een filmgalerij een kleine impressie krijgen van hoe de winkel er van binnen uitziet. Onderaan de pagina wordt een selectie van het aanbod nog eens gepresenteerd.

Voor 15 euro per maand kan een winkelier een zogeheten ondernemersaccount afsluiten. Je krijgt dan een eigen ondernemerspagina, een online vitrine, een eigen webshop (grootte: max. 500 producten) met iDeal-koppeling en je krijgt toegang tot een helpdesk en analytics. Het is ook mogelijk, waarschijnlijk voor een gemeente of groepje winkeliers, om een online winkelcentrum op te zetten. Van een template of eigen design, met een content management systeem, integratie met Facebook, diverse actiemodules en een klantenbestand. In een mailing (pdf) van Bazaroo op de website Ontwerpen-voor-geld.nl komen we tegen dat ondernemers in zo’n geval 180 per jaar aan abonnementskosten betalen, maar de groep ondernemers wordt ook begeleid door Bazaroo middels drie workshops, de kosten hiervan bedragen 3000 euro.

Initiatieven als Bazaroo zijn precies wat de kwakkelende retailwereld op dit moment nodig heeft. Initiatieven die de ecommerce niet negeren, terwijl ze tegelijkertijd ook de stenen winkels niet ten dode hebben opgeschreven. Dit soort initiatieven leiden hopelijk tot iets moois, iets waar we met z’n allen op afstevenen, of zouden moeten afstevenen. De stenen winkel kan straks niet zonder internet, terwijl een wereld vol met alleen internetwinkels ook niet je van het zal blijken te zijn. Een online winkelcentrum is, naar onze mening, een mooie stap in de goede richting.

Tags

Reacties