menu

‘AZ-fan wil ook Barca-shirt bestellen’

Interview met Danny Caelen van voetbalfanwinkel.nlWij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce-specialisten. Deze keer Danny Caelen, die werkzaam is bij Voetbalfanwinkel.nl. De shop bestond net tien maanden, of ‘t was al genomineerd voor de Thuiswinkel XS Awards. Helaas niet gewonnen, maar niet getreurd, ze gaan gewoon verder. Via de weg der geleidelijkheid. Want: “Hoe sneller aan de top hoe groter de kans er is dat je ervan af valt.”

Op 8 maart dit jaar werden de Thuiswinkel XS Awards uitgereikt. Caelen moest toezien hoe Brunottishop er met de prijs vandoor ging. “Ondanks dat het wat zuur was op de avond zelf, heeft de beste uiteindelijk gewonnen. Brunottishop.com heeft natuurlijk al jaren een gevestigde naam en ze hebben een fantastische site. We zullen volgend jaar wederom op een nominatie hopen, want we zijn dan een jaar verder, meer ervarener en onze ‘rugzak’ zal nog meer gevuld zijn.”

Bijna jarig!
Want Voetbalfanwinkel is nog niet eens één jaar oud. Het ging op 1 mei 2011 live, als onderdeel van Sport-gigant BV. Caelen wil met het bedrijf ‘gigant worden in de sport’, maar heeft daarvoor wel besloten om “de eerste ideeën in partjes te delen en dan één voor één op te gaan starten, in plaats van alles in één keer in de markt te zetten.”

Voetbalfanwinkel is het eerste partje dat gelanceerd werd en ontstond omdat er niet alleen voldoende markt is voor een voetbalfanartikelen-shop, maar vooral omdat dat de huidige shops veelal om de grote drie in de voetbalwereld draaien: Ajax, PSV en Feyenoord. “Wij hebben breed gedacht en de normale gedachtegang (‘alle clubs samen werkt niet, want ze zijn concurrenten!’) overboord gegooid. Wij vinden juist dat dit elkaar versterkt! Een fan van FC Groningen kan toch ook een voorkeur hebben voor Real Madrid?”

 

Financieel en logistiek ontzorgen
Voetbalfanwinkel is overigens niet de enige webshop die Caelen runt, hij is ook actief met Teamwearwinkel.nl, waarbij wordt samenwerkt met clubs, bedrijven, scholen en verenigingen om hen op logistiek en financieel gebied te ontzorgen. Caelen legt uit: “Wij laten een shop-in-shop maken, geheel gepersonaliseerd naar de clubkleuren en zo. Samen kiezen we dan uit welk merk en welk assortiment er gevoerd zal gaan worden.”

Hij vervolgt: “Wij nemen alles op voorraad, waarmee we dus financieel ontzorgen, zodat de club er geen geld aan hoeft uit te geven. Alles wat de clubleden vervolgens bestellen via de shop-in-shop is met een korting en daarbij ontvangt de club een percentage van de omzet! De leden kopen nu bij Teamwearwinkel wat ze eerder elders kochten, maar in dit geval verdient de club er ook wat aan! Plus, wij sturen de artikelen op naar de leden, waarmee we de club dus logistiek ontzorgen.”

Sociaal en maatschappelijk betrokken
Caelen denkt zeker niet alleen aan geld en zoveel mogelijk winst maken. Zo lezen we op de site van Voetbalfanwinkel dat een deel van de opbrengsten naar KiKa gaat. En zelf is hij ook nog eens bestuurder van Stichting Sport en Kind. “We hebben nu een jaar lang met veel plezier KiKa een warm hart toegedragen en gaan binnenkort een mooie cheque aan hen overhandigen. We gaan daarna over tot het behartigen van onze eigen stichting, die zich bezighoudt met het organiseren van evenementen voor kinderen die het minder goed hebben.”

EK-sjaals voor klanten, leveranciers en relaties
Eveneens onderdeel van Sport-gigant BV is Go4Sports, dat een groothandelsfunctie heeft binnen de BV. “We hebben een aantal licenties van FC Barcelona waarmee we de groothandelsfunctie hebben voor de Benelux en Duitsland.” Caelen probeert met zijn bedrijf ook de grote sportevenementen dichter bij de bedrijven te brengen.

Neem nou als voorbeeld het naderende EK voetbal. “Iedere onderneming wil graag iets betekenen dan wel voor z’n klanten dan wel voor z’n leveranciers en relaties. We hebben voor dit EK drie sjaals ontworpen met de groepswedstrijden van het Nederlands Elftal daarop. Deze laten we voor bedrijven personaliseren. We hebben dit mogen doen voor zowel grote landelijke klanten als voor lokale ondernemingen, die even tevreden zijn.”

 

Weg der geleidelijkheid
Al dit werk doet Caelen uiteraard niet alleen, het team bestaat uit drie fulltimers en twee oproepkrachten voor de drukkere periodes. “Iedereen draagt zijn steentje bij en wordt ook gemotiveerd mee te denken in de onderneming. Wij houden altijd tweewekelijks overleg en aan het einde daarvan moet iedereen minimaal één verbeterpunt aandragen dat vrij direct uitvoerbaar is en één dat uitvoerbaar is op de langere termijn. We kiezen bewust de weg der geleidelijkheid, we groeien stap voor stap en ons team zal dan ook stap voor stap meegroeien.”

Nog twee maanden en dan zien we of Nederland de verloren WK-finale uit 2010 al verwerkt heeft. Caelen is er met zijn webwinkel in ieder geval meer dan klaar voor: We hebben van alles omtrent het Nederlands elftal goed op voorraad, we bedrukken zelf de shirts en kunnen binnen één dag leveren. We hanteren prijzen die goedkoper zijn dan in de stenen sportwinkels en vragen voor het oranje shirt geen verzendkosten. En ook in dit geval kunnen we veel betekenen voor combinatie-verkopen: van een shirt van het Nederlands elftal tot een oranje pruik, tot alle benodigdheden om je hele huis mee te versieren.”

Social media
Maar niet alleen aan Oranje-fans wordt aandacht geschonken, ook aan de fans van de webwinkels zelf. “We gebruiken social media om onze huidige klanten op de hoogte te houden en om potentiële klanten naar onze site te lokken. Zo verloten we elke maand prijzen aan onze ‘likers’ op Facebook. Aan het einde van de maand verloten we onder deze personen bijvoorbeeld een tegoedbon, voetbalshirt, of zoals deze maand een Oranje-fanpakket.”

Tot slot… Wat brengt de toekomst?
Op de vraag waar Caelen over vijf jaar hoopt te staan met zijn webwinkels, krijgen we weer dat bescheiden antwoord. “Aan hopen doen we niet. We kiezen de weg der geleidelijkheid, we hebben als policy ook geleidelijk, gefaseerd in stappen naar de top te willen. Hoe sneller aan de top, hoe groter de kans er is dat je ervan af valt.”

Tags

Reacties