Apps zijn meest effectieve shoppingkanaal

Apps zijn meest effectieve shoppingkanaal

Webwinkeliers met een dedicated shopping-app zagen 54 procent van hun transacties plaatsvinden via de app, een stijging van zeven procentpunt ten opzichte van vorig jaar. In Nederland heeft nu zo’n 37 procent van alle online retail-transacties plaatsgevonden via een smartphone of tablet.

Dit blijkt uit het halfjaarlijkse ‘State of Mobile Commerce Report’ [pdf] van Criteo. Eén van de belangrijkste bevindingen uit dit wereldwijde onderzoek is dat voor de eerste keer in al die jaren van research, de top 25% van mobiele retailers de helft van hun omzet zagen gebeuren via een mobiel apparaat.

App goed voor 52% van mobiele transacties

Ook blijken apps het meest effectieve shoppingkanaal voor webwinkeliers, aangezien zij een groter percentage shoppers door het koopproces leidt en het drie keer zo goed converteert als een mobiele website. Ook blijkt uit data van Criteo dat het voor nieuwe app-gebruikers twee keer zo waarschijnlijk is dat ze binnen dertig dagen terugkeren dan bij mobiele-websitebezoekers. “Een hogere retentie betekent een grotere kans op het creëren van klanten voor het leven.”

De shopping-app lijkt ‘here to stay’, aangezien de mobiele applicatie nu goed is voor 54 procent van de mobiele transacties bij retailers. En volgens het bedrijf is de conversie bij apps vele malen groter dan bij desktop of mobiele browser en zijn de shopping-apps ook voor goed voor winkelmandjes met een hogere waarde.

Verschil tussen app en browser
Aandeel van app en browser (klik voor grotere versie)
Het aandeel van de mobiel bij online fashion-aankopen (klik voor grotere versie)
Het aandeel van de mobiel bij online fashion-aankopen (klik voor grotere versie)

Kwart onlinemode-aankopen via smartphone

Uit een ander onderzoek van Criteo, het Fashion Flash Report, blijkt dat een kwart van de onlinemode-aankopen in ons land wordt gedaan via een smartphone. In totaal is het mobiele apparaat goed voor 42 procent voor aankopen in deze productcategorie. De smartphone wordt vooral gebruikt voor producten met een laag risico, zoals T-shirts, of producten die niet gepast hoeven worden, zoals accessoires. De smartphone en tablet zijn met name populair in het weekend. Doordeweeks worden ze vooral ’s ochtends gebruikt (smartphone) of in de avond (tablet).

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten