menu

Apple Pay nog niet populair in winkels

Het lijkt erop dat Apple Pay nog nauwelijks voet aan de grond krijgt in stenen winkels. Net als vorig jaar kiezen consumenten in Amerika eerder voor PayPal of de mobiele betalingsapp van hun eigen bank als er in een winkel met de mobiel wordt betaald.

Dit blijkt uit een enquête die Retale begin deze maand hield onder meer dan duizend Amerikaanse consumenten. Toen hen werd gevraagd welke mobiele betaalmethode ze het meest geneigd zijn om te gebruiken in een winkel, werd PayPal door 50 procent van de respondenten gekozen. De mobiele betaalapp van de bank werd door 27 procent als favoriet gezien, terwijl Apple Play bleef hangen op 20 procent. Daarmee is de top drie van antwoorden dezelfde als die van een jaar geleden. Conclusie: Apple Pay lijkt nog niet echt voet aan de grond te krijgen, aldus Chantal Tode van Mobile Commerce Daily.

Te veel fragmentatie in de mobiele-betalingenmarkt
“PayPal en mobiele bank-apps domineren nog steeds de mobiele-betalingenmarkt”, aldus Pat Dermody, directrice van Retale. “Aangezien consumenten meer gewend raken aan het gebruiken van diensten als Apple Pay en Android Pay, zullen de cijfers wel veranderen, maar waarschijnlijk is er te veel fragmentatie om echt significante toenames te zien, in ieder geval niet op de korte termijn.”

Mobiel betalen in trek
Desondanks is het gebruik van mobiele diensten om te betalen in trek. Volgens hetzelfde onderzoek van Retale blijkt namelijk dat – in ieder geval in Amerika – 61 procent van de shoppers mobiel wil betalen dit feestdagenseizoen. Vorig jaar lag dat percentage nog op 56 procent. Ook het aandeel van mobiele-apparaatbezitters dat al eens mobiel heeft betaald, is toegenomen: van 36 naar 43 procent.

Het omarmen van mobiel betalen is volgens Dermody wel langzamer verlopen dan de meeste mensen van tevoren hadden gedacht. “Maar de groei die we zien is niet te ontkennen. Vooral tijdens de feestdagen, wanneer consumenten op zoek zijn naar de beste hulpmiddelen om het shoppen zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

De twee grootste bezwaren van consumenten met betrekking tot het in de winkel betalen met de mobiel zijn, net als vorig jaar, angst voor datalekken en privacy (59 procent) en mogelijke diefstal of verlies van hun mobiele apparaat (55 procent).

Tags

Reacties