menu

‘Shopping-app is populair, maar moet echt meerwaarde hebben’

In Amerika overweegt twee op de drie kleine tot middelgrote bedrijven het lanceren van een eigen mobiele app, nog voor het einde van dit jaar. Als deze trend ook naar Nederland overwaait zitten we straks met tienduizenden apps. Zit daar eigenlijk wel iemand op te wachten? Wij gingen in gesprek met Berry de Kort, CEO bij JMango360.

Wat websites waren rond het jaar 2000, dat lijken mobiele apps te zijn anno vandaag. Amerikaanse ondernemers overwegen massaal het lanceren van een eigen platform. Het bieden van mobiele betalingen en het vasthouden van social media-traffic blijken de twee waardevolste features. Interessant hierin is dat ‘omzet verhogen’ (39%) en ‘klantenservice verbeteren’ (30%) dit jaar de twee belangrijkste redenen zijn om een mobiele app te ontwikkelen. Dat was vorig jaar ook zo, alleen lagen de prioriteiten toen net wat anders; in 2016, was het verbeteren van de klantenservice met 36 procent de belangrijkste reden, gevolgd door het verhogen van de omzet (34%). De focus lijkt dus te veranderen van klantenservice naar sales.

Ook in Nederland zien we steeds meer mobiele apps, vooral webwinkels met veel terugkerende klanten lijken deze stap te maken. Toch vallen de aantallen in het niets bij de percentages uit het Amerikaanse onderzoek. Berry de Kort, CEO bij JMango360, dat met name onder Lightspeed- en Magento-webshops populair is, legt aan Ecommerce News uit waarom hij dat ziet als een positief signaal.

‘Goedkope instap maakt app bereikbaar voor iedereen’

Hij geeft aan dat in Amerika de doe-het-zelf-oplossingen gezorgd hebben voor een makkelijke instap waardoor men het snel overweegt. “Sommige Amerikaanse oplossingen kosten maar een paar tientjes per jaar en er zijn zelfs gratis oplossingen beschikbaar. Al vraag ik me af welk percentage na een maand nog bestaat. Een makkelijke instap zegt nog niets over of de app in staat is om de doelstelling te realiseren die je jezelf bij het begin hebt gesteld.”

Zo bieden niet alle app-oplossingen dezelfde functionaliteiten. Er zijn daarnaast niet alleen grote verschillen tussen native-apps en hybride apps, ook de juiste betaalmethoden en een goede integratie met de webwinkelsoftware maken verschil. Maar het grootste verschil zit volgens Berry in het zoeken van de aansluiting met de doelgroep. “Als je een app neemt omdat je de klantenservice wilt verbeteren, moet je wel ook zelf in actie komen.”

‘App moet wel meerwaarde bieden’

Berry geeft aan dat Nederlandse ondernemers terecht nuchter zijn en wijst ons op een onderzoek dat 2 maart werd gepubliceerd in de Adformatie. Daaruit blijkt dat de consument niet echt zit te wachten op de enorme overvloed aan apps van het midden- en kleinbedrijf. Dankzij de lage opstartkosten zet iedereen maar wat online, vervolgens gebeurt er niets. De downloads blijven uit of de app biedt vrijwel geen meerwaarde ten opzichte van de site waardoor de consument al snel afhaakt en de app in de vergetelheid raakt. “Net als bij een webshop zijn de opstartkosten het probleem niet meer, maar vergt het wel het juiste ondernemerschap om er een succes van te maken.”

Met een eigen app-marketing-toolkit en een team van relatiemanagers probeert JMango360 haar klanten daarom stevig op weg te helpen met het succes van de app. “Maar daarna moet een ondernemer zelf ook aan de slag. Uit onderzoek van Mapp bleek dat ook in ons land bijna de helft van de ondernemers niet eens push-notificaties naar zijn klanten stuurt terwijl die een open-ratio van 90% kan realiseren.”

Berry is van mening dat goed ondernemerschap vanzelf komt bovendrijven. “Het gaat niet vanzelf, maar als je het goed aanpakt is er is wel volop ruimte in de markt. Als jouw webshop goed presteert en je nu dat stapje extra wilt maken biedt een goede native-app simpelweg de beste klantervaring op de mobiele telefoon die vandaag de dag beschikbaar is.”

Tags

Reacties