menu

Amerikaanse webwinkels geen recessie

Uit de eerste Amerikaanse branche cijfers van 2009 blijkt dat de recessie bij webwinkels mee lijkt te vallen. De conversie van webwinkels blijft tussen de 3-3,5% en het marktaandeel van webwinkels tegenover de detailhandel stijgt.

Verder is onderzocht welke koers ondernemers verwachten te varen met betrekking tot het web. Ongeveer de helft geeft aan de koers te blijven volgen welke vorig jaar is ingezet en deze niet aan te passen aan de recessie. Een vierde is minder aan het investeren dan vorig jaar is aangegeven en snoeit met name in zaken als overhead en personeelskosten. De overige 25% zet juist meer in op het web waarvan een groot gedeelte investeert in social media en e-mail marketing campagnes.

De concurrentie is in vergelijking met het eerste kwartaal van 2008 nog steeds sterk aan het stijgen wat ervoor zorgt dat acquisitie en behoud van het marktaandeel en omzet met gelijke marketing en reclame uitgaven moeilijker wordt in Amerika. Dit verklaard ook waarom webwinkels steeds meer investeren in reclame dat direct omgezet kan worden in omzet.

Samenvattend lijkt de recessie de ecommerce branche van Amerika niet hard te raken. Effecten zijn wel voelbaar maar komen harder aan in de offline detailhandel waardoor webwinkels een extra middel hebben om nu echt marktaandeel te winnen. Hier is de concurrentie echter groot waardoor er wel echt geïnvesteerd moet worden om dit te bereiken.

Bron: Shop.org

Reacties