menu

Amerikaanse webwinkel blij met scheidingen

Amerikaanse webwinkel blij met scheidingenDe webwinkel ‘I Do, Now I Don’t’ is er een in zijn soort die je niet vaak zult tegenkomen. Het koopt en verkoopt namelijk verlovingsringen, trouwringen, jurken en andere dure producten waar je mee blijft zitten als je gaat scheiden. De site bestaat sinds 2007 en wil internationaal uitbreiden en namens klanten kopen en doorverkopen.

Josh Opperman, oprichter en eigenaar van I Do, Now I Don’t, is de eigenaardige website gestart nadat hij moest accepteren dat zijn vriendin, na een verloving van drie maanden, hem had verlaten. Ze had al haar spullen meegenomen, behalve de verlovingsring. Om een nieuwe start helemaal goed mogelijk te kunnen maken, besloot hij de ring te verkopen. Alleen wou de juwelier er nog maar een schijntje van wat hij er ooit voor had betaald voor geven. Op dat moment besloot Opperman om de site I Do, Now I Don’t op te richten.

 

In de webwinkel vind je van alles. Je kunt er losse diamantjes kopen, variërend in prijs van honderd dollar tot 28.500 dollar. Maar ook verlovingsringen, trouwringen, kettingen, armbandjes, horloges en zelfs jurken. Elke diamant die via de diverse particuliere verkopers bij I Do, Now I Don’t terechtkomt wordt uitvoerig gecheckt door een professional. Hiermee geeft de website aan geïnteresseerde kopers de garantie af dat de juwelen voldoen aan de door de verkopers opgegeven omschrijvingen.

Internationaal uitbreiden
De vijf jaar oude website wil nu verder gaan groeien. Dat doet het onder andere door internationaal uit te breiden en diamanten te kopen en door te verkopen namens klanten. "We krijgen de hele tijd legio internationale aanvragen, maar die kunnen we op dit moment gewoon niet aan. We hebben een soort kantoor of aanwezigheid nodig in het buitenland", zo vertelt Opperman tegenover Internet Retailer.

Maar een uitstapje naar het buitenland gaat zo makkelijk nog niet. Het bedrijf heeft namelijk te maken met buitenlandse douanes, rechten en heffingen. En uiteraard is er ook het risico met het verzenden van de kostbare artikelen en de authenticatie van duizenden dollars kostende diamanten die van overzees komen. I Do, Now I Don’t is gevestigd in het centrum van de diamantwijk in New York City, dus is het makkelijk om een onafhankelijk verificatiebedrijf naar de binnengekomen juwelen te laten kijken. Met een kantoor in het buitenland is dat toch een ander geval.

Kopen en doorverkopen
Een andere uitbreiding die voorspoediger loopt is het ‘instant offer’-programma dat het bedrijf nou een jaar runt. Voor klanten die geen zin hebben om een advertentie aan te maken en te wachten tot hun juweel wordt verkocht, koopt I Do, Now I Don’t hun items op en verkoopt die daarna door aan juwelieren en groothandelaren. In het eerste jaar verkocht I Do, Now I Don’t voor 25.000 dollar aan artikelen, dit jaar wordt er een omzet van tegen de 3 miljoen dollar verwacht. Het bedrijf houdt 15% van de verkoopprijs voor zichzelf en had ooit zelfs een ring ter waarde van vijf miljoen dollar te koop staan op de site. Die werd echter nooit verkocht.

Kwijtgeraakt, beschadigd of nep
In de vijf jaar dat het bedrijf bestaat is drie keer voorgekomen dat een verzending kwijtraakte of dusdanig beschadigd raakte dat reparatie onmogelijk was. En eens in de zoveel tijd heeft Opperman een ongemakkelijk gesprek met een gescheiden vrouw om haar te vertellen dat de 5-karaatsring die ze ooit van haar ex-man kreeg niet echt 5-karaats is.

Tags

Reacties