Amazon’s 1-Click-patent vervalt

Amazon’s 1-Click-patent vervalt

1-Click, de techniek die klanten in staat stelt om online aankopen te doen met een enkele klik, is gepatenteerd door Amazon, maar dit octrooi staat op het punt te vervallen. En dat betekent dat andere retailers deze techniek ook mogen gebruiken in hun webwinkel. Het heeft Amazon miljarden opgeleverd, maar is het voor andere webwinkeliers nog wel interessant?

Op 12 september 1997 werd door Amazon-oprichter Jeff Bezos en drie collega’s patent-nummer 928951 ingediend. Het betrof een ‘methode en systeem voor het plaatsen van een bestelling via een communicatienetwerk’. In de praktijk kwam dit er op neer dat Amazon informatie zou vragen van de klant, die informatie zou opslaan en vervolgens een cookie meestuurt waarin de klantinformatie staat om de bezoeker zo te identificeren.

Buy now with 1-Click

Op deze manier werd het mogelijk om klanten met één klik een online aankoop te laten doen. Het was niet langer nodig om elke keer adres- of betaalgegevens in te vullen én de klant hoefde ook niks in het winkelmandje te gooien. Zag de klant iets wat hij in huis wilde hebben? Dan klikte hij simpelweg op de “Buy now with 1-Click”-knop en was de aankoop een feit.

Amazon bleek goud in handen te hebben. En ergens ook logisch, want 1-Click-shopping haalt één van de grootste drempels weg die online shoppen voor sommige consumenten zo vervelend maakt: het bestelproces. Daarom was er des te meer kritiek op het feit dat Amazon deze patentaanvraag verzilverd zag worden. Is het idee van een 1-click-systeem niet heel erg vanzelfsprekend? En moet één retailer wel het alleenrecht op deze methode hebben? (Retailers konden overigens tegen betaling wel een licentie krijgen voor de technologie, iets wat Apple deed in 2000.)

Europa sloeg patentaanvraag af

In 2010 schreef techblog Ars Technica: “1-Click is het schoolvoorbeeld van hoe een breed patent op een triviaal en voor de hand liggend softwareconcept een vergaande, concurrentie beperkende impact kan hebben op een groot deel van de industrie.” In Europa waren ze het eens met die kritiek. Daar heeft Amazon haar patentaanvraag nooit goedgekeurd zien worden. Ze probeerden het wel, al sinds 2011, maar in 2011 werd die aanvraag door het Europees Octrooibureau afgeslagen.

En ondanks het patent heeft het webwinkels er niet van weerhouden om met alternatieven te komen. Na een campagne door een boze Amazon-klant werd het patent van Amazon in 2006 herzien en had het octrooi voortaan alleen nog betrekking op aankopen door middel van een winkelwagen. En aangezien veel mobiele apps ook niet werken met cookies, konden webwinkels hun mobiele gebruikers ook one-click-bestellingen aanbieden. En neem bijvoorbeeld PayPal, dat met One Touch consumenten de mogelijkheid biedt om ingelogd te blijven bij de betaaldienst, zodat ze de volgende keer direct naar de betaalpagina kunnen om af te rekenen. Criticasters zullen dus blij zijn dat het in hun ogen belachelijke patent van Amazon gaat vervallen, maar de vraag is wel in hoeverre andere webwinkeliers er vandaag de dag nog last van zouden hebben.

Amazon's 1-Click-knop
Amazon’s 1-Click-knop.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten