menu

Amazon vernieuwt de webwinkel

Amazon vernieuwt de webwinkelHet grootste ecommercebedrijf ter wereld past momenteel voor een groot gedeelte de website aan. De webwinkel van Amazon.com krijgt meer witruimtes, een groter zoekveld en ziet er beter uit op tablets. Interessante inspiratie voor volgers van deze trendsetter. Wat en wanneer zullen deze reageren?

Veranderingen Amazon’s webwinkel worden langzaam zichtbaar
Het is nog niet op alle computers zichtbaar, het lijkt erop dat Amazon het langzaam uitrolt en eerst wat testresultaten wil zien voor het de veranderingen echt groot uitrolt, maar dat er een verandering aan zit te komen is duidelijk. Een nieuw ontwerp met een schonere homepage met minder buttons, meer witruimtes en meer geoptimaliseerd voor alle verschillende schermweergaves die ontstaan. Zeker met de opkomst van tablets en soortgelijke hardware, is het belangrijk dat een webwinkel op elk scherm, van wat voor formaat of kwaliteit dan ook, er altijd perfect uitziet.

De belangrijkste ontwikkeling hierin is ongetwijfeld de iPad van Apple geweest. Hierop is Amazon te bezoeken via een geoptimaliseerde app maar natuurlijk ook gewoon via de browser. Met veel nieuwe lanceringen van tablets, binnenkort zou zelfs Amazon met een eigen tablet de markt betreden, is vooral de browserversie van de webwinkel toe aan een optimalisatieronde. Wat vooral opvalt is het aantal digitale producten dat in de schijnwerpers staat. Digitale boeken, muziek, videos en software worden overal aangeprezen op de website.

De nieuwe versie is nog niet overal zichtbaar. "We are continuing to roll out the new design to additional customers, but I can’t speculate on when the new design will be live for everyone," zo vertelde Amazon’s woordvoerder Sally Fouts tegen de Wallstreet Journal.

Een mooi lanceermoment?
Amazon verandert de opmaak en indeling van de webwinkel natuurlijk continu, maar deze veranderingen zijn groter dan normaal. Ongeveer om de twee jaar worden grotere veranderingen zoals deze doorgevoerd en meestal volgen andere webwinkels Amazon snel. De grootste webwinkel ter wereld is regelmatig trendsetter, heeft een enorm budget, ontwikkelteam en weet meestal goed wat er speelt.

Met dat in gedachten, is het interessant om te zien wat er gebeurt. Mensen zijn gewoontedieren en veranderingen, hoe goed ook, zorgen er in het begin meestal voor dat het aantal conversies tijdelijk even daalt omdat mensen even moeten wennen aan een nieuw ontwerp. Cathy Halligan, een expert van PowerReviews verwacht een dip in conversies voor Amazon in de komende 30-45 dagen en volgens haar is het dus niet zo vreemd dat Amazon de veranderingen nu doorvoert, net na de zomer en ruim voor de feestdagen.

Waarmee het concurrenten die de aanpassingen in de komende maanden willen doorvoeren net in een tweestrijd brengt. Wel of niet vernieuwen tijdens de drukke feestdagen?

Tags

Verder lezen

Reacties