Amazon-verkopers zien kosten per verkoop stijgen

Amazon-verkopers zien kosten per verkoop stijgen

Externe verkopers op Amazon zijn per verkoop bijna 20 procent kwijt aan platformkosten. Dit geld gaat naar de vaste commissie en stijgende advertentiekosten. Vijf jaar geleden betaalden partners nog de helft minder voor advertenties.

Dat blijkt uit onderzoek van FiveX, een dataleverancier voor online verkopers. Naast een stijging in advertentiekosten, worden partners die adverteren of Fulfilment By Amazon (FBA) gebruiken bevoordeeld. Hierdoor komen kleine verkopers in het nauw, schrijft het databedrijf.

Advertentiekosten verdubbeld

Amazon telt zo’n 2 miljoen verkopers wereldwijd. Betaalden partners in 2017 nog 2 procent advertentiekosten per verkoop, nu gaat het al om 4 procent. Een verdubbeling dus. Samen met de vaste 15 procent commissie op het platform, zijn externe verkopers per verkoop effectief 20 procent kwijt.

Per verkoop zijn partners effectief 20% kwijt.

Advertenties zijn dan ook belangrijker geworden voor de omzet van de ecommerce-gigant, aldus FiveX. Het omzetaandeel uit advertenties voor Amazon is in afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld.

Kleine verkopers in het nauw

Daarbij raken kleine verkopers steeds verder in het nauw. Adverterende verkopers en partners die hun fulfilment bij het bedrijf onderbrengen, worden namelijk bevoordeeld door het algoritme. Hierom werd het bedrijf onlangs beboet door de Italiaanse markttoezichthouder. Ook de hoeveelheid recente verkopen weegt mee in het algoritme.

“Het effect van dalende verkopen en posities is zelfversterkend.”

“Wanneer één verkoper kiest te adverteren zorgt dit er daardoor voor dat niet-adverterende verkopers niet alleen direct, maar ook indirect minder verkopen”, schrijft de dataleverancier. “Dit effect van dalende verkopen en dalende posities is zelfversterkend.”

Kansen voor nicheproducten

“Door grote concurrentie is branding en de presentatie van producten steeds belangrijker geworden om goede verkoopcijfers te behalen, ook een grote voorraad is hiervoor noodzakelijk”, zegt co-founder Kevin van der Eijk van FiveX. “Immers, als je producten even uit voorraad gaan, vallen de recente verkopen terug en dalen de producten in de ranking van het algoritme.”

“Door grote concurrentie is branding en presentatie steeds belangrijker geworden.”

Kleine verkopers doen er daarom goed aan zich te richten op niche-producten, schrijft het bedrijf. De concurrentie is immers lager. Daardoor zou er ook minder noodzaak zijn om te adverteren.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten