menu

Amazon schikt met Toys R Us voor 51 miljoen

Het werd ooit gelanceerd als de “commerce van de toekomst” en een van de interessantste deals van brick meets byte. Na 4 jaar ging het in 2004 mis. Nu na jarenlang juridisch getouwtrek zijn ze er dan eindelijk echt uit.

Voor de mensen onder ons die deze wereldzaak van voor de dotcom crash niet hebben meegekregen even kort de achtergrond informatie. Ecommerce was in het jaar 2000 de toekomst maar fysieke winkelformules wisten hier niet goed mee om te gaan. If you cant beat it, join it. Zullen sommige gedacht hebben. Zo ging Toys R Us een unieke samenwerkingsformule aan met Amazon.com die voor 10 jaar de exclusieve deal kreeg het speelgoed online te verkopen. Dit ging enkele jaren goed totdat Amazon.com besloot dat de exclusiviteit eenzijdig was. Ze verkochten ook ander speelgoed.

Toys R Us spande hierop in 2004 een rechtszaak aan en won deze later in 2006. Afgelopen vrijdag is bekend geworden welk bedrag hiermee gemoeid was. Amazon zal Toys R Us 51 miljoen dollar moeten betalen voor het verbreken van het contract. Bron: Techcrunch.com

51 miljoen is natuurlijk enorm veel geld. Zeker in tijden zoals deze crisis vraag je je af waar Amazon.com het vandaan moet halen. De andere kant van het verhaal is natuurlijk hoeveel zal Toys R Us nu aan achterstand hebben opgelopen doordat zij jarenlang geen online exposure hebben kunnen bouwen, weinig omzet hebben kunnen halen en veel energie in een rechtszaak hebben moeten steken? Wat zouden zij aan omzet hebben als ze gewoon zelf online het speelgoed hadden verkocht?

Een zaak die typerend is voor veel andere zaken. Is het verstandig om je toekomst in handen te leggen van een ander bedrijf? Als je een marketingkanaal niet goed begrijpt. Moet je dit dan volledig uit handen geven aan een specialist? Kun je exclusieve deals maken, nog wel voor 10 jaar, voor een kanaal dat zo vluchtig is als het internet?

Tags

Reacties