menu

Amazon onthult advertentie-plannen

Amazon onthult advertentie-plannenAmazon heeft tijdens het jaarlijks georganiseerde Advertising Week meer verteld over hun plannen met advertenties op de verschillende sites en apparaten die ze bezitten. Het advertentie-netwerk kan zo’n 180 miljoen mensen bereiken gebaseerd op wat zij in het verleden online hebben bezocht of gekocht.

Advertising Week is ’s werelds grootste jaarlijkse bijeenkomst van marketing en communicatie-leiders en vindt plaats in New York City. Volgens AdAge is Amazon tijdens die week normaal gesproken een ‘schaduwspeler’. Maar dit jaar is dat anders. Om hun aanwezigheid niet onopgemerkt voorbij te laten gaan heeft het bedrijf uit Seattle het openingsgala gesponsord en houdt het deze week diverse presentaties.

Advertenties worden belangrijker voor Amazon
Lisa Utzschneider, vice-president wereldwijde verkoop, trok heel wat bekijks met haar presentatie, waarin ze meer vertelde over het Amazon-ecosysteem van websites en apparaten en liet ze advertenties zien die de bekende ‘buy’-knop van Amazon bevatten. Tot op heden is en was niet zo veel bekend over de advertentie-tak van Amazon. Wel was duidelijk dat het bedrijf honderden sales-mensen had aangenomen de laatste jaren en dat het een ruimte van bijna 1.000m² had gehuurd in New York City en dat dat in drie jaar was toegenomen tot een ruimte van 8.500m².

Meer en beter gerichte advertenties
Tijdens haar presentatie vertelde Utzschneider dat Amazon eigenlijk al zes jaar actief was in de advertentiebusiness, omdat het toen startte met vijf ongerichte advertentieruimtes. Nu is het aanbod flink toegenomen met onder meer de login-pagina van sommige Kindle-apparaten, waarbij er goed gerichte data is op basis van eerder aankopen op Amazon-sites als IMDb, Zappos, Soap.com en Diapers.com. Ook werden er advertenties van Sony getoond met een buy-knop erin en een advertentie van CBS Films met een trailer voor de film ‘The Words’.

Waar het nu echt concreet heengaat? Ondanks dat het bedrijf tijdens dit event misschien wel meer dan ooit vertelde, is de toekomst nog verre van helder. Met een mooie presentatie wordt een tipje van de sluier opgelicht maar het is vooral een eerste hint dat we op dit punt meer mogen verwachten van Amazon. Qua inhoud was vice-president Lisa Utzschneiderhet vooral politiekcorrect met uitspraken als “Wat betreft het adverteren, hebben we veel van onze basisprincipes toegepast door te beginnen met de klant en van daaruit onze weg te vervolgen” en “We runnen nu advertenties waar we daadwerkelijk trots op zijn.”

Tags

Reacties