menu

Amazon lanceert login-button voor externe websites

Amazon lanceert login-button voor externe websitesAmazon heeft hun nieuwste dienst ‘Login with Amazon’ aangekondigd. Hiermee kunnen de inmiddels meer dan 200 miljoen actieve klanten van de ecommerce-gigant inloggen op websites, games en apps door middel van hun bestaande account bij Amazon. Amazon gaat hiermee in het vaarwater zitten van onder andere Facebook en, meer recent, Google+.

Deze twee sociale netwerken bieden immers ook login-buttons aan waarmee hun gebruikers gemakkelijk op externe websites of in games of apps kunnen inloggen met één simpele klik op de button. Amazon heeft al een ‘significant gebruik door klanten gezien’ toen het de dienst uitprobeerde bij twee van haar eigen websites, webwinkel Zappos en dailydealsite Woot. Zappos zag vier op de tien nieuwe klanten kiezen voor de ‘Login with Amazon’-button, terwijl Woot nieuwe klanten twee keer zo vaak voor de Amazon-button kozen dan voor elke andere sociale login-functie op de site. Deze gebruikers zouden ook nog eens het meest geneigd zijn om een bestelling te plaatsen via deze dienst.

Ontwikkelaars kunnen de button van Amazon kosteloos integreren in hun websites, games of apps. Voor consumenten heeft zo’n button, of die nou van Amazon, Facebook, Twitter of Google+ is, als groot voordeel dat ze niet langer telkens allerlei lange en tijdrovende registratieformulieren hoeven in te vullen.

Amazon onttrekt data uit eigen sites
Het is nu enkel maar de vraag in hoeverre een login-knop van Amazon een succes kan worden. Dat het zal slagen in de webwinkel van Amazon zelf, of op de vele sites die het bezit (zoals de eerder genoemde Zappos en Woot, maar ook film-huur-en-streamdienst Lovefilm, IMDb en Vine.com), daar twijfelen we niet aan. Maar waarom zou je als webwinkelier een dergelijke button in je webwinkel willen integreren? Enerzijds mag er dan voor de consument het gemak zijn dat hij niet langer wéér zijn naam en verzendadres hoeft in te vullen, maar aan de andere kant kun je er vergif op innemen dat je met een dergelijke button Amazon van waardevolle informatie voorziet. Informatie die het kan gaan inzetten in hun eigen webwinkels, zodat de aanwezigheid en dominantie van Amazon in de ecommerce nóg groter wordt.

Het niet meer hoeven registreren of het onthouden van wachtwoorden is een kant die we met z´n allen zeker weten opgaan. Het is alleen de vraag wiens kant we opgaan: gaan we met z’n allen inloggen op websites met behulp van sociale netwerkprofielen of kiezen we toch net voor iets anders, zoals PayPal wil gaan doen? Bij die laatste kun je ervan uitgaan dat ze jouw data niet aan anderen zullen verkopen en dat ze die data enkel met de aangesloten webwinkel zullen delen. Bij sociale netwerken wordt het al snel een heel ander verhaal.

Je zou eigenlijk een onafhankelijke dienst moeten hebben die een login-button aanbiedt waarbij klanten één keer hun verzendgegevens invullen en waarna ze op talloze sites op een super simpele en laagdrempelige manier hun bestellingen kunnen doen. Tot het zover is, moeten we als webwinkeliers en als consumenten misschien toch maar blijven vertrouwen op de login-buttons van grote namen als Facebook, Google en Amazon…

Tags

Reacties