menu

Amazon lanceert Junglee in India

Amazon lanceert Junglee in IndiaAmazon heeft vandaag Junglee gelanceerd, een nieuwe webwinkel in India met zowel Indiase als internationale merken in het assortiment. Ook is het mogelijk om van zowel offline als online retailers, inclusief Amazon.com, te bestellen.

De webwinkel bevindt zich nog in betàfase, maar er zijn al wel meer dan 12 miljoen producten te bestellen. Onder de aanbieders bevinden zich onder andere grote internationale merken als Amazon.com, Reebok en Microsoft, maar ook lokale merken als Homeshop18, Hidesign en The Bombay Store verkopen via Junglee. De webwinkel omvat nu meer dan 9 miljoen boeken en 3 miljoen producten van minstens veertienduizend verschillende merken.

Online startpunt
“We zijn verheugd om klanten in India één online startpunt te geven van waaruit ze kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan producten, verkocht door lokale en internationale retailers, terwijl ze ook weloverwogen aankoopbeslissingen doen”, aldus Amit Agarwal, vice-president van Amazon.com.

Junglee.com, Amazon naar India

Junglee maakt gebruik van dezelfde aanbevelingstechnologie als z’n grote broer Amazon.com, wat inhoudt dat klanten op diverse manieren nieuwe producten ontdekken, door bijvoorbeeld de secties ‘Meest bekeken producten’ en ‘Klanten die dit product bekeken, bekeken ook…’ voorgeschoteld te krijgen.

Bekende concurrent
India is een land met meer dan één miljard inwoners en de retailmarkt kende afgelopen jaar een omzet van 550 miljard dollar. Genoeg groeimogelijkheden dus voor Junglee, al zal het wel moeten concurreren met een oude bekende. India’s grootste online boekenverkoper is namelijk Flipkart, dat in 2007 opgericht werd door twee voormalige Amazon-medewerkers. De website, die nu ook elektronica, muziek en films aanbiedt, verkoopt tien producten per minuut en de waarde van het bedrijf wordt op één miljard dollar geschat.

Junglee betekent overigens ‘wild’ of ‘ongemanierd’ in Hindi en was tevens de naam van een bekend internetbedrijf dat door vier studenten van Stanford University in 1996 werd opgericht. Het bedrijf was een van de pioniers op het gebied van producten vergelijken op het internet en werd in 1998 voor een bedrag van tweehonderd miljoen dollar overgenomen door Amazon.

Tags

Reacties