Amazon lanceert Etsy-concurrent Handmade at Amazon

Amazon lanceert Etsy-concurrent Handmade at Amazon

Amazon heeft vandaag Handmade at Amazon gelanceerd, een marktplaats waar zelfgemaakte producten kunnen worden gekocht en verkocht. Amazon opent hiermee de directe aanval op Etsy, een website die al sinds 2005 een platform biedt voor knutselaars, kunstenaars en andere creatievelingen.

Handmade at Amazon ziet er duidelijk anders uit dan de rest van de Amazon-website en dat is bewust zo gedaan. Volgens Peter Faricy, de vice-president van Amazon die verantwoordelijk is voor Handmade, moeten mensen het zien als een fabrieksvrije zone, als een gebied waar geen massaproductie plaatsvindt.

“Voor het eerst in onze geschiedenis, gaan we laten zien hoe de maker eruitziet en tonen we met een klein icoontje uit welke staat of uit welke land ze komen”, zo vertelt hij tegenover The New York Times. “We gaan een heel andere ervaring lanceren. Klanten zullen het verschil zien.”

Handmade ging vandaag gelijk live met meer dan 80.000 producten van zo’n vijfduizend verkopers uit zestig verschillende landen. En daar zullen ook best wat verkopers tussen zitten die hun waren eerder via Etsy verkochten. Amazon was namelijk vanaf mei al druk bezig met het versturen van uitnodigingen aan allerhande vakmensen, waaronder diegene die al actief zijn op Etsy.

handmade_netherlands

‘Etsy verloochent ambachtelijke roots’
Het wordt interessant om te zien welke kant het op zal gaan en met name dan voor het beursgenoteerde Etsy. De site is al sinds 2005 wereldwijd dé plek waar mensen terechtkunnen die zelf producten maken en die aan de man willen brengen, maar het heeft recent ook onder vuur gelegen. Toen Etsy wijzigingen aanbracht aan de regels, waardoor verkopers nu ook een deel van hun productie mogen uitbesteden, kreeg het de wind van voren van sommige verkopers die meenden dat Etsy hiermee haar ambachtelijke roots verraadde.

Amazon daarentegen zegt dat het aanmeldingen van verkopers streng onder de loep zal nemen om te zien of hun producten wel echt handgemaakt zijn. Verkopers moeten dan ook gedetailleerd hun productieproces omschrijven en aangeven welk gereedschap en machines ze gebruiken. Het uitbesteden van een deel van de productie is niet toegestaan.

Amazon vraagt 12 procent van de omzet
En dan is er nog het verschil in kosten. Etsy vraagt 20 cent voor elk product dat een verkoper op de site heeft staan en 3,5 procent van de totale verkoop. Amazon vraagt geen ‘listing fee’, maar eist wel 12 procent van de verkoop. Hiermee wordt volgens de Amerikaanse ecommerce-gigant alle kosten, zoals betalingsverwerking, marketing en fraudebescherming, gedekt.

Etsy heeft momenteel zo’n 22 miljoen klanten, terwijl Amazon als geheel er meer dan 285 miljoen heeft. Voor een verkoper kan het dus een aantrekkelijke optie zijn om er toch voor te kiezen zijn producten via het immense Amazon aan te bieden, omdat zo een grotere potentiële klantenkring wordt aangeboord.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten