menu

Amazon.com 15 jaar!

We kunnen ons geen ecommerce meer voorstellen zonder Amazon.com. Deze grote Amerikaanse ecommerce speler is voor velen een voorbeeld van succesvol online verkopen. Afgelopen vrijdag werd de webwinkel, die inmiddels veel meer is dan een online boekenwinkel, 15 jaar!

En 15 jaar is een hele tijd, vooral in de wereld van ecommerce. We mogen dan ook wel stellen dat Amazon.com samen met de ecommerce branche is opgegroeid. Ecommerce en Amazon stonden beide in de kinderschoenen in 1995, het jaar waarin Amazon.com online ging, en hebben inmiddels een indrukwekkende groeispurt doorgemaakt.

Jeff Bezos richtte Amazon op in 1994, naar eigen zeggen omdat hij bang was later te spijt te krijgen als hij niet op de grote succesgolf van het internet mee zou liften. In juli 1995 werd de website gelanceerd, toen nog enkel met een online boekenwinkel. De website leek nog in niets op de gesmeerde verkoopmachine van tegenwoordig, en bestond vooral uit veel tekst en veel grijs, zoals je hier ziet.

Het ondernemingsplan van Amazon.com was vrij ongewoon: het bedrijf verwachtte de eerste vier tot vijf jaar geen winst te behalen en kon hierdoor rekenen op kritiek van aandeelhouders. De groei ging hen niet snel genoeg. Maar toen de ‘dot.com bubble’ barstte in 2001 was Amazon.com mede door de langzame maar gestage groei één van de weinige ecommerce bedrijven die het hoofd boven water wisten te houden. In het vierde kwartaal maakte het bedrijf zelfs de eerste bescheiden winst.

In 1999 benoemde Time Magazine oprichter Jeff Bezos overigens tot Person of the Year, omdat hij met zijn bedrijf online shoppen populair had weten te maken. Amazon.com droeg aanzienlijk bij aan de introductie van ecommerce en het internetlandschap had er waarschijnlijk anders uitgezien zonder Bezos en zijn bedrijf.

Inmiddels behandelt Amazon.com 24 bestellingen per seconde, ontvangt het 81 miljoen unieke bezoekers per maand en behoren 73 miljoen mensen tot de Amazon.com gebruikers. Het kerstcadeautje dat de eerste Amazon klanten ontvingen in de begintijd van het bedrijf is tegenwoordig dan ook een onmogelijke opgave en vond jammerlijk zijn einde, maar de klantgerichtheid van het bedrijf wordt nog steeds van veel kanten bejubeld.

Het assortiment van Amazon.com is na 15 jaar ook flink uitgebreid. De webwinkel is al lang niet meer enkel een online boekenverkoper, ook voor speelgoed, muziek, dvd’s, electronica, kleding, meubels en etenswaren kunnen klanten tegenwoordig bij Amazon.com terecht. De Kindle e-reader is daarnaast een flink succesnummer voor Amazon.

In Nederland is bestellen via Amazon.com niet zo populair als in het thuisland Amerika. Verzendkosten kunnen voor ons Nederlanders hoog uitvallen en sommige producten worden niet verzonden naar ons kleine landje. Toch weten veel Nederlanders het bedrijf te vinden, vooral voor het kopen van boeken en dvd’s die onze eigen Bol.com soms niet kan leveren.

Een succesverhaal van de bovenste plank, dat bovendien grote invloed had op de gehele ecommerce branche. Want, ook al is Amazon.com hier niet zo groot als elders in de wereld, ook de Nederlandse webwinkelbranche had er een stuk anders uitgezien zonder de pionier die Amazon is. Daarom: Gefeliciteerd Amazon!

Tags

Reacties