menu

‘Alsof zakelijke webshops niet bestaan’

'Alsof zakelijke webshops niet bestaan'Maandagmiddag ontvingen wij het persbericht “Eigen keurmerk voor zakelijk internet: Online-B2B” in onze inbox. We reageerden in eerste instantie vrij kritisch maar na een serieus gesprek met de woordvoerder zijn wij om. Het is hoog tijd voor deze organisatie en dus voor het volgende interview.

Online-B2B: Een netwerk voor de zakelijke ecommerce
“Online ondernemers die zich richten op zakelijke afnemers hebben zich verenigd in een nieuwe brancheorganisatie: Online-B2B. Leden dienen zich onder meer te houden aan een zakelijke gedragscode en moeten een financiële keuring te doorstaan. Maar zit de branche daar wel op te wachten? Wij voelden woordvoerder Michael Bartelet eens uitvoerig aan de tand want normaal gesproken zijn wij niet zo fan van het enorme scala aan keurmerken.”

Nee toch Michael, niet nog een keurmerk?
“Ten eerste hartelijk dank voor je eerlijke respons op onze introductie! Wellicht is onze communicatie niet helder genoeg want het fenomeen keurmerk is misschien 10% van wat wij doen en wie wij zijn.”

Oké, leg uit. Wie ben je en wat ga je doen?
“Ikzelf ben oprichter van een zakelijke webshop met professionele schoonmaakartikelen voor schoonmaakbedrijven, facilitaire diensten, scholen, horeca, enzovoort. Een gigantische markt waar jaarlijks miljarden in omgaan. Maar bij de oprichting ontdekte ik dat zakelijke webshops blijkbaar niet bestaan. De hele branche bestaat niet. Dat moest gewoon wat aan gedaan worden.”

Het kan dus beter?
“Wat mij gewoon opvalt is dat in de communicatie over ‘ecommerce’ of over ‘webshops’ het per definitie meteen gaat over retail. Alsof b2b niet bestaat. Alsof de eerste grote webshops ter wereld zoals Office Depot en Staples geen b2b waren.

Begrijp me niet verkeerd, maar er is meer  aandacht voor de gemiddelde Truus en Annie die weer een leukekleertjes.nl of hippetandenborstels.nl gaan beginnen, dan voor welke b2b-webshop dan ook. Terwijl er spelers tussenzitten die miljoenen draaien. Dat is toch gek?

De werkelijke ontwikkelingen op het gebied van ecommerce hebben zakelijk gezien wel een andere groeicurve gehad. Maar inmiddels is de ontwikkeling van deze groep ondernemers  enorm toegenomen. Waar internet door de zakelijk ondernemer eerst gebruikt werd als een digitale bedrijfsfolder wordt nu de stap gemaakt naar directe ecommerce en zakelijke webwinkels. En dus wordt het tijd dat er wat gebeurt op dit vlak.”

Waar ontbreekt het volgens jou precies aan?
“Voor een typische zakelijke webshop ontbreekt het aan heel veel zaken! Er is geen platform, geen heldere informatie, zelfs geen keurmerk, laat staan dat je kunt meedingen voor een award of een Top100-lijstje. Thuiswinkel.org werkt alleen voor b2c-webwinkels, de Twinkle100 sluit b2b-shops uit. Als jij inmiddels een webwinkel in reclameartikelen zoals bedrukte ballonnen hebt, valt er geen enkele prijs of erkenning te winnen.  Een seminar voor zakelijk internet? Succes met zoeken. Er is gewoon vrijwel niets op dit gebied!”

Die top100 is anders lekker bezig en daar valt zakelijk misschien wel van te leren?
“Natuurlijk zijn daar veel dingen van te leren. Aan de andere kant ben je dan overduidelijk appels met peren aan het vergelijken. De zakelijke markt wordt langzaam wakker en is serieus bezig zichzelf te veranderen in onze nieuwe economie. “Zakelijke klanten gaan zich gedragen als consumenten.” Dat is echt een gigantische verandering waar de zakelijke markt op moet anticiperen, maar hoor je er iemand over? Nee, iedereen tettert de cijfers van Thuiswinkel.org op als het gaat over “e-commerce”. Het is net of de zakelijke webshops niet bestaan!

Het is zelfs zo erg dat zakelijke webshops regelrechte consumentenwetgeving overnemen omdat de perceptie bestaat dat dit internet-wetgeving is en dit ‘verplicht’ is. In een business-webshop heb je helemaal niets te maken met 7 dagen zichtgarantie, opt-in, afbestellen, omruilen….niks. Overigens hoeven al deze zaken niet slecht te zijn, zolang je maar beseft dat niet alleen de klanten, maar ook hun wensen anders zijn in een zakelijke webshop.”

Duidelijk. Tijd voor een platform dat zoiets centraal zet dus! Hoe ga je dat doen?
“Op verschillende vlakken. Om te beginnen bij de spelers zelf. Zeker in deze economische tijden is het belangrijk extra zekerheid te krijgen rond de financiële positie van bedrijven, zeker op internet. Aan de andere kant is het voor aanbieders goed te kunnen laten zien dat hun financiën, juridische voorwaarden en klantenservice in orde zijn. Dit zijn om te beginnen dus zaken waarop we gelijk hoog inzetten.

Ja, toch dat keurmerk dus ook. Maar zodra het fundament er staat, zullen we echt wel meer gaan doen. Onze volgende stap zijn de Online b2b Awards bijvoorbeeld. Ook daarmee gaan we meer aandacht voor b2b krijgen, wat de markt meer en meer zal helpen. En vervolgens zijn er ideeën genoeg.”

Klinkt goed! Zijn er al partners en gegadigden?
“We lanceren deze week maar het is opgezet in overleg met diverse marktpartijen en organisaties. We overleggen met MKB Nederland, maar ook met toonaangevende spelers uit de markt zoals bijvoorbeeld Office Depot (12 miljard wereldwijd). Zij zien dit echt zitten. Nu we officieel lanceren hopen we snel meer van dit soort partijen aan ons te kunnen binden.”

En de organisatie zelf? Is die al voor elkaar?
“Zeker. De financiële controle van de leden wordt jaarlijks uitgevoerd door DAS Legal & Finance. De juridische toets wordt uitgevoerd door het gerenommeerde IT-advocatenkantoor SOLV uit Amsterdam. Verder laat de organisatie zich regelmatig informeren door een vast team van branche executives.”

Waar sta je over zes tot twaalf maanden?
“Om te beginnen hebben we dan een duidelijke naam opgebouwd en onze stem laten horen. Want de spelers waar wij ons voor inzetten zijn zolang overal uitgesloten, dat ik het wel begrijp als ze in eerste instantie ook tegenover ons sceptisch zullen zijn, net als jij. Maar in ieder geval hoop ik dan de eerste honderd tot tweehonderd leden te hebben en een eerste ronde met awards te hebben gehouden. Er gaat de komende maanden echt wat gebeuren.”

En dan als ultieme doel?
“De uiteindelijke missie is om via Online-B2B de zakelijke ecommerce-branche verder te professionaliseren en meer zekerheid te bieden aan kopers. Lange tijd liep Nederland voorop in ecommerce-ontwikkeling maar zakt nu in. Wij gaan proberen dat in de B2B te voorkomen zodat Nederland straks voorop loopt in Europa, zeker in deze tijden!”

Tags

Reacties