menu

Alles kun je online verkopen, dus ook beha’s

Alles kun je online verkopen, dus ook beha’sOoit werd gedacht dat het verkopen van schoenen via het internet nooit zou aanslaan. Immers, het zijn toch dingen die je eerst moet passen en uitproberen voordat je ze koopt? Zo wordt er vandaag de dag soms ook gedacht over producten als brillen, juwelen… en beha’s. Maar gelukkig voor vrouwen die er niet van houden om urenlang in een pashokje diverse beha’s uit te proberen zijn er nu diverse tools, websites en webwinkels die de oplossing bieden.

En het is The New York Times die ons een kijkje biedt in dergelijke websites en tools. Want tsja, beha’s, ze blijven een lastig kledingstuk voor de vrouw. Al was het alleen maar omdat verschillende merken er verschillende maten en pasvormen op nahouden. Het is dan ook niet voor niets dat zo’n zeventig procent van de vrouwen permanent zou rondlopen met een verkeerde beha-maat. En één op de vier vrouwen heeft nog nooit haar beha-maat laten opmeten.

Michelle Lam begon uit persoonlijke frustratie, namelijk het ellenlang moeten uitproberen van beha’s in pashokjes, het bedrijf True&Co. Via de bijbehorende site verkoopt ze niet alleen beha´s, maar heeft ze ook een tool, eerder een soort quiz, online staan waarmee consumenten door het beantwoorden van een aantal vragen kunnen ontdekken wat nu hun ideale beha-maat is.

Quiz invullen en daarna uitgekozen beha’s uittesten
De slimmigheid – of misschien wel unieke investering – bij True&Co zit ‘m erin dat de klant een aantal beha’s krijgt opgestuurd zodat ze zelf ook nog kan kijken en passen welke beha-maat nou het meest geschikt is. De klant vult de quiz in, krijgt een resultaat voorgeschoteld en daarmee de keuze om drie beha’s in verschillende stijlen uit te kiezen. Het algoritme van True&Co kiest vervolgens nog eens twee beha’s uit, op basis van wat kan worden afgeleid uit de door de klant gemaakte keuzes. Zo eindigt diezelfde klant met vijf beha’s om thuis uit te proberen, zonder enige aankoopverplichting.

Algoritme wordt niet optimaal benut
Het algoritme van True&Co maakt onderscheid uit zo’n tweeduizend verschillende lichaamstypen, maar het bedrijf maakt geen aangepaste beha’s voor elk van die tweeduizend lichaamstypen. Dus een groot gedeelte van de precisie die voortkomt uit de tool verliest zijn waarde als het moet worden vertaald naar een beperkte combinatie van onderborstwijdte en borstwijdte die door fabrikanten worden gebruikt bij het maken van beha’s.

Hoe het ook zij, True&Co is zeker niet de enige online beha-pas-tool. Zo is er ook LindaTheBraLady.com. Deze webwinkel is eigendom van Linda Becker, wier familie twee beha-winkels in New York runt. Zij zegt twee keer zoveel beha’s online te verkopen via haar webwinkel dan in de familiewinkels. Een deel van haar online klantenkring heeft al eens een van haar stenen winkels bezocht en aldaar wat beha’s getest. Maar nieuwe klanten doen thuis hun eigen metingen en werken samen via de telefoon samen met de klantenservice om tot de perfecte maat te komen. Maar tien procent van de online bestellingen zouden geretourneerd worden; alles behalve een slechte score voor een online beha-winkel!

Tags

Reacties