Vooral ouderen shoppen online

65-plussers winkelen het meest online, zo blijkt  uit Amerikaans onderzoek. Een verassende bevinding, aangezien vaak aangenomen wordt dat jongeren actiever zijn op het internet.

77% van de 65-plussers winkelt online, gevolgd door de leeftijdscategorieën 45-64 en 30-44 met 71%. Van de 18 tot 29-jarigen doet 70% aan online shopping. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Life Stages & Life Styles: Turning Generational Differences Into Media Opportunities’ waarin 1513 Amerikaanse consumenten werden ondervraagd.

Dat jongeren een belangrijke consumentengroep vormen die bovendien de weg weet op het internet is niets nieuws. Senioren en vijfitgers kunnen echter ook niet meer genegeerd worden als grote doelgroep voor de ecommerce branche. Ouderen komen meer dan ooit in aanraking met nieuwe technologie en media en maken hier ook steeds meer gebruik van, zo blijkt uit het onderzoek.

Belangrijk hierbij is dat ouderen vaak ook kapitaalkrachtiger zijn dan jongere consumenten.Uit het onderzoek blijkt dat de 65-plussers van alle leeftijdscategorieën het meeste geld te besteden hebben nadat voor alle vaste lasten betaald is.

Ook in Nederland zijn ouderen een steeds belangrijkere doelgroep voor de ecommerce branche. In 2008 bleek al dat een grote stijging in internetgebruik vooral veroorzaakt werd door ouderen. En in 2004 toonde onderzoek aan dat Nederlandse ouderen de grootste internetgebruikers van Europa waren, met 54% tegen een gemiddelde van 13%!

En wanneer we kijken naar de top van de webwinkels in Nederland dan zijn deze niet uitermate ‘jong’ te noemen. Grote spelers Bol.com en Wehkamp.nl bijvoorbeeld zijn vrij volwassen webshops die een assortiment aanbieden dat de oudere klant interesseert.

Er zijn logische verklaringen voor de opkomst van ouderen als wellicht de belangrijkste doelgroep voor de ecommerce branche. Denk bijvoorbeeld aan de grote hoeveelheid vrije tijd die gepensioneerden te besteden hebben. En ook de verminderde mobiliteit van ouderen kan een rol spelen. Voor webwinkeliers vormen ouderen in ieder geval een doelgroep om in de gaten te houden.

 

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten